Gaming op de sportvereniging

Project

Hoe moet de huidige sportwereld omgaan met esports? Hoe verhoudt de wereld van joysticks en beeldschermen zich tot die van ballen en sportvelden? De gemeente Den Bosch start een pilotproject waarin deze relatie centraal staat. Kan competitief gamen een rol spelen bij het activeren van een sportvereniging? Het projectteam doet onderzoek naar de effecten van deze pilot.

Vormt de opkomst van esports een bedreiging of kans voor de traditionele sportwereld? In Nederland worden pilotprojecten georganiseerd om te onderzoeken of esports en traditionele sport kunnen samenwerken. In Den Bosch, samen met Techonomy en Kenniscentrum Sport en Bewegen, heeft de gemeente een gamewall geïnstalleerd in het clubhuis van een lokale sportvereniging. Deze vereniging organiseert gamemiddagen en toernooien om te zien of esports een positieve bijdrage levert aan beleving, sfeer, interactie en ledenbinding.

Onderzoeker Paul Huiszoon:

Esports binnen amateursportclubs komt in een stroomversnelling! We voelen ons ontdekkingsreizigers die op het juiste moment op de juiste plek zijn om deze spannende ontwikkelingen vast te leggen. Onze casestudie is de voorloper voor landelijk impactonderzoek naar esports. Onderzoek waar sportclubs, bonden, gemeenten, de industrie, en bovenal de (toekomstige) sporters van profiteren.

Doel

Het doel is om te bepalen welk effect de introductie van een esports-aanbod heeft op een traditionele sportvereniging.

Methode

Het projectteam wilde aanvankelijk impactdata verzamelen bij meerdere sportclubs met een vragenlijst. Voor deze pilot meldde zich helaas slechts één vereniging aan. Hierdoor werd het project een casestudie bij deze vereniging. Door het beperkte gebruik van de gamewall heeft het HvA-projectteam de geplande monitoring-activiteiten geannuleerd. Na overleg met de gemeente Den Bosch en ZonMW werd besloten de monitoring-activiteiten te vervangen door een marktverkenning. Via een belronde onder lokale sportverenigingen werd de beeldvorming en het animo ten aanzien van gaming geïnventariseerd.

Resultaten

De pilot in Den Bosch was een eerste stap, maar met slechts één deelnemende vereniging en beperkt gebruik van de gamewall is nog geen volwaardige verkenning van de mogelijkheden gedaan. De gamewall is aantrekkelijk, maar het gebruik is incidenteel en ongeorganiseerd, vergelijkbaar met een tafelvoetbalspel of dartboard. Zonder een structureel programma zijn ambities zoals ledenbinding of ledenwerving niet haalbaar. Een belronde onder 8 andere lokale sportverenigingen leverde voornamelijk negatieve reacties op over gaming in het clubhuis.

Bijdrage aan onderwijs en onderzoek

Dit onderzoek levert waardevolle inzichten over:

  • De houding van sportverenigingen ten opzichte van gaming.
  • Drempels en risico's voor de introductie van gaming.

Advies

Start een effectmeting pas als het project volledig operationeel is. Bij de pilot in Den Bosch ging veel tijd zitten in het inrichten van de gamewall en het selecteren van een geschikte game.

Externe partners

  • Gemeente Den Bosch
  • Techonomy
  • Kenniscentrum Sport & Bewegen
  • OJC Rosmalen
Gepubliceerd door  Urban Vitality 2 juli 2024

Project Info

Startdatum 01 apr 2022
Einddatum 31 dec 2022