Sport Management & Sport Business
Een stabiele bedrijfsvoering, ecologische duurzaamheid, veiligheid en inclusie, publieke gezondheid én meedoen op topniveau. De Nederlandse sportwereld staat voor een aantal grote (maatschappelijke) uitdagingen. Het lectoraat Sport Management & Sport Business initieert en begeleidt onderzoek dat bijdraagt aan goed management en leiderschap binnen (top)sportorganisaties. Zodat deze organisaties verantwoorde(re) keuzes maken op het gebied van bedrijfsvoering, sportieve prestaties én het welzijn van mens en planeet.
Het lectoraat Sport Management & Sport Business onderzoekt hoe organisaties en hun leiders omgaan met bovengenoemde maatschappelijke uitdagingen. Zowel binnen de topsport als de breedtesport. Daarbij hebben onderzoekers met name aandacht voor strategie en leiderschap in de sport.
Subthema’s onderzoek:
- Hoe kunnen (top)sportorganisaties hun maatschappelijke rol vormgeven?
- Welke stappen zijn nodig om te komen tot duurzame en verantwoorde modellen van bedrijfsvoering in de sport?
- Op welke manier kunnen professionals in de sport bijdragen aan een functionele, goede en duurzame sportinfrastructuur?
- Hoe kunnen leiders en professionals in de sport omgaan met tegenstrijdige belangen in sportorganisaties?
Lector Jan-Willem van der Roest:
We liepen in de Nederlandse topsportwereld altijd voorop door onze uitmuntende organisatie. Dit lijkt niet meer voldoende: we moeten óf harder lopen, óf meer geld bijleggen. Maar hoe betaal je dat? Via een partnerschap met gokbedrijven en/of loterijen? Dat levert veel geld op, maar druist mogelijk in tegen het gezondheidsbelang van je fans. En hoe scoren (top)sportorganisaties op het gebied van duurzaamheid, veiligheid, inclusie en het welzijn van medewerkers? Dergelijke zaken stonden lange tijd niet bovenaan hun prioriteitenlijst. Maar onze samenleving schreeuwt om vernieuwing.
Nieuwe businessmodellen
Het lectoraat onderzoekt duurzamere en evenwichtigere bedrijfsmodellen, waarmee (top)sportorganisaties tegenstrijdige belangen beter in balans kunnen brengen. Hierbij ligt enerzijds de focus op de waarden die (top)sportorganisaties in lijn moeten brengen met de verwachtingen vanuit de samenleving. Anderzijds gaat het over de vraag hoe je bedrijfsvoering en exploitatie op een verantwoorde en duurzame wijze vormgeeft. Daarnaast draagt het lectoraat bij aan de maatschappelijke uitdagingen rondom gezondheid en vitaliteit. Vanuit hun brede organisatie-, netwerk- en businesskennis kunnen onderzoekers nieuwe gezondheidsinitiatieven bijvoorbeeld aantrekkelijk(er) maken voor sportverenigingen en ondernemers in de sport.
Benelux Sport Business Hub
Het lectoraat voert alle onderzoeksprojecten uit onder de naam Benelux Sport Business Hub. Veel sportorganisaties willen advies, of een evaluatie van een evenement of gezondheidsinterventie. Binnen deze opdrachten heeft het lectoraat de kans om in directe samenwerking met (sport)organisaties te werken aan een functionele, goede en duurzame sportinfrastructuur. Het lectoraat betrekt bovendien zoveel mogelijk studenten bij onderzoeksprojecten, zodat zij direct te maken krijgen met vragen uit hun toekomstige werkveld. De Benelux Sport Business Hub draagt zo bij aan het verbinden van onderzoek, onderwijs en de praktijk.