Impactgedreven ondernemerschapsonderwijs steviger op de agenda

Partner Amsterdam Impact over onderzoeksproject IDEEC

26 aug 2024 17:15 | Ondernemerschap

Samen met het lectoraat Entrepreneurship is de gemeente Amsterdam een van de initiators van het Europese onderzoeksproject IDEEC. Het is voor de gemeente Amsterdam een groot goed dat kinderen leren over duurzaamheid en sociaal ondernemerschap. “Internationaal zijn er enkele spelers mee bezig en onderzoek staat nog in de kinderschoenen. Er is dus veel te winnen in uitwisseling. "

Dat zegt Egon van Wees, programmacoördinator bij Amsterdam Impact , het impact ondernemerschapsprogramma van de gemeente Amsterdam. Nieuw is het ondernemerschapsonderwijs hier zeker niet. Via programma’s van Fawaka Ondernemersschool, de landelijke voorloper van IDEEC, komen kleuters er al mee in aanraking. “Mijn zoon van zeven is al heel ondernemend en bedenkt voor van alles nieuwe businessideeën”, vertelt Egon. “Als hij dan weer een winkeltje begint, hebben we het bijvoorbeeld over waar de spullen van gemaakt zijn. Spelenderwijs laat ik hem zo keuzes maken. Daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen.”

"Het is essentieel om na te denken over wat we onze kinderen leren."

Egon van Wees, foto Jurre Rompa

Egon van Wees, programmacoördinator bij Amsterdam Impact

Maatschappelijke uitdagingen

Dat is ook precies waarom de gemeente Amsterdam zich inzet voor meer aandacht voor ondernemerschap in het onderwijs: kinderen, jongeren en jongvolwassenen laten zien hoe je via de weg van ondernemerschap maatschappelijke uitdagingen kunt aanpakken. Neem de Energy Race van Fawaka. Hierin gaan basisschoolklassen met elkaar de strijd aan voor een energiebesparingsactie. De challenge begint met een interactieve gastles en eindigt met een campagne, waarin de kinderen hun omgeving informeren over energiebesparing. “Dat vraagt om bepaalde skills en een ondernemende mindset”, zegt Egon. “Duidelijk is dat we met de economie een andere kant op moeten. Dan is het essentieel om na te denken over wat we onze kinderen leren. En ook wat ervoor nodig is om hen de broodnodige vaardigheden bij te brengen. Er zijn ook veel initiatieven voor oudere leeftijdsgroepen op het terrein van impact ondernemerschap, waar we partner van zijn.”

"Het zou mooi zijn als er een doorlopende leerlijn ontstaat."

Drijvende kracht

De samenwerking tussen de gemeente en het lectoraat Entrepreneurship bestond al langer. Zo brachten we de impact van de Fawaka-programma’s in kaart. Voor IDEEC, het internationale vervolgproject, was voortzetting dus vanzelfsprekend. “Samenwerking met kennisinstellingen is voor ons belangrijk”, zegt Egon. “Niet alleen langs de lijn van onderzoek, ook langs de lijn van ontwikkeling van studenten en curricula rondom sociale vraagstukken en duurzaamheidsthema’s. Daar denken we actief over mee. De HvA is daarin echt een belangrijke drijvende kracht.”

Kruisbestuiving

IDEEC (Impact-Driven Entrepreneurial Education for Children) sluit daar naadloos op aan. Het doel: kruisbestuiving tot stand brengen. Door de kennis over ondernemerschapsonderwijs voor kinderen en jongeren uit te wisselen en uit te breiden. Verder krijgen aanbieders, docenten en beleidsmakers ondersteuning bij het maken van impactgerichte programma’s. In het najaar van 2022 ging dit Erasmus+-project van start en het loopt nog tot 2025. Als eerste daad stelden de partners – non-profitorganisaties, bedrijfsleven en overheden – een gids met didactische principes samen. In 2023 werkten ze aan uitbreiding van het netwerk in meer landen. En ze realiseerden een set ‘bouwblokken’ voor een toolbox om IDEEC-programma’s op te zetten. Hoogtepunt was het Social Enterprise World Forum (SEWF). Amsterdam was gastheer van dit grootste internationale event over sociaal ondernemen en IDEEC kreeg er het podium dat het verdient.

In de middenmoot

Vergeleken met de andere deelnemende landen in IDEEC zit Nederland qua impactgedreven ondernemerschapsonderwijs in de middenmoot, heeft Egon ervaren. “De schaal van programma’s is in Schotland en Australië substantieel groter. Zo stimuleert de Schotse overheid dat alle scholen impactgedreven ondernemerschapsonderwijs opnemen in hun curricula. In Nederland kennen we vanuit de landelijke overheid de Maatschappelijke Diensttijd. Die maakt landelijke impact mogelijk van ondernemerschapsprogramma’s als Future Proof, waarbij ook het lectoraat Entrepreneurship is betrokken. Maar er kan nog zoveel meer. Wat mij betreft mag impactgedreven ondernemerschapsonderwijs ook hier veel steviger op de agenda komen te staan. Het zou mooi zijn als er een doorlopende leerlijn ontstaat. Zodat we initiatieven op verschillende niveaus kunnen versterken en aan elkaar verbinden.”