Pedagoog in de wijk

Hoofdstuk

In de onderwijswereld komt er steeds meer aandacht voor urban education, oftewel onderwijs en opvoeding in een stedelijke context. Werken in de stad vraagt om specifieke onderwijs- en opvoedingsvaardigheden. Leraren en pedagogen in opleiding moeten niet alleen startbekwaam, maar ook stadsbekwaam worden opgeleid. Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context komt tegemoet aan deze vraag. Het boek vertaalt inleidende en verdiepende theorie naar praktijkgerichte situaties in een Nederlandse context. Dit middels een samenspel van onderwijskundige en sociologische inzichten in opvoeding en onderwijs. Daarbij worden zowel de negatieve als de positieve kanten belicht van het werken op school en binnen het gezin in grote steden. In het eerste deel van Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context typeren verschillende auteurs, elk met eigen praktijkervaringen, het begrip ‘onderwijs en opvoeding in de grote stad’. Het tweede deel gaat in op de rol van de pedagogische professional en omschrijft beroepscontexten, kennis, attitudes en vaardigheden. Samenwerking in de stedelijke praktijk, met kinderen, ouders, collega’s en andere organisaties, komen in het derde deel aan bod.

Referentie Metz, J. (2016). Pedagoog in de wijk. In R. Fukkink, & R. Oostdam (Eds.), Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context: van startbekwaam naar stadsbekwaam (pp. 205-215). Coutinho.
Gepubliceerd door  Kenniscentrum Maatschappij en Recht 1 januari 2016

Publicatiedatum

jan 2016

Auteur(s)

Judith Metz

Publicaties:

Research database