De meerwaarde van logistiek bij mobiliteitshubs (MoLo Hubs)

Hoe hubs bijdragen aan een leefbare en duurzame stad

Project

Op dit moment woont 70% van de EU-bevolking in stedelijke gebieden. In 2050 ligt dit aantal al op 83%. Hierdoor zal de vraag naar mobiliteitsdiensten, logistieke processen en stedelijk commercieel vervoer toenemen. Tegelijkertijd is in de Green Deal afgesproken dat we de uitstoot van broeikasgassen in 2050 met 90% verlagen. Om dit doel te halen, moeten we logistieke processen en diensten in steden anders inrichten. Het Europese project MoLo Hubs draagt hieraan bij, door in vijf pilots de meerwaarde van logistiek bij mobiliteitshubs te onderzoeken.

Gedeelde mobiliteit

Door de toenemende verstedelijking krijgt de Noordzee-regio te maken met veel problemen op het gebied van vervoer. Denk aan meer geluidsoverlast en luchtvervuiling, verkeersopstoppingen en hoge parkeerdruk. 'Gedeelde mobiliteit kan hierbij een uitkomst bieden', zegt projectleider Susanne Balm. 'Het verhoogt de efficiëntie van transportmiddelen, ondersteunt de transitie naar duurzame vervoerswijzen en vermindert de afhankelijkheid van de auto.'

Vijf pilots

Hoe kunnen mobiliteitshubs het beste vorm krijgen? In vijf pilots in verschillende Europese steden wordt deze vraag onderzocht. Dit gebeurt door in de hubs nieuwe en handige logistieke diensten aan te bieden, zoals de uitgifte van pakketten en inzameling van herbruikbare grondstoffen. Deze diensten hebben als doel om de functionaliteiten en het gemak van de hubs voor gebruikers te vergroten.

De hubs kunnen hiermee een belangrijke bijdrage leveren aan het verminderen van het logistieke stedelijk verkeer. Dit leidt tot minder verkeersopstoppingen, minder uitstoot van broeikasgassen en een optimaal gebruik van de openbare ruimte.

Werkwijze

De vijf pilots vinden plaats in Amsterdam (Nederland), Mechelen (België), Hamburg (Duitsland), Borås (Zweden) en Aalborg (Denemarken). Bij de pilots staan vijf thema’s centraal:

  1. de gebruikservaring
  2. de sociaaleconomische en milieu-impact
  3. de ruimtelijke kwaliteit
  4. het businessmodel
  5. de operationele processen van de logistieke dienstverlener

De HvA is als kennispartner betrokken bij de pilot in Amsterdam en is verantwoordelijk voor het thema ruimtelijke kwaliteit.

Pilot Amsterdam

Amsterdam staat voor een grote uitdaging met 30.000 bestelwagens en 4.000 vrachtwagens die dagelijks de stad inrijden. Dit draagt bij aan het verkeer, de files en de uitstoot waar de burgers last van hebben. Om deze uitdagingen aan te pakken, denkt de gemeente aan goed uitgeruste hubs die servicemonteurs begeleiden naar duurzamer en efficiënter reisgedrag. Technici kunnen hun bestelwagens in deze hubs parkeren en lichte elektrische voertuigen (e-cargo bikes of e-scooters) gebruiken om hun bestemmingen te bereiken.

Amsterdam wil verschillende belangrijke effecten van de implementatie van deze hubs monitoren, waaronder de impact op de doelstellingen van de stad, het logistieke proces van servicemonteurs, het algemene serviceniveau en de financiële mogelijkheden voor zowel monteurs als klanten.

Gezocht: technische dienstverleners die mee willen doen aan een pilot hub voor servicelogistiek

Voor de case in Amsterdam wordt nog gezocht naar technische dienstverleners die mee willen doen aan een pilot hub voor servicelogistiek. Interesse? Kijk hier voor meer informatie .

Resultaten

Het project resulteert in:

  • Vijf geëvalueerde pilots met betrokkenheid en deelname van lokale stakeholders
  • Een actieplan voor passend beleid en governance voor beleidsmakers
  • Strategieën voor het opschalen van de pilot cases voor marktpartijen
  • Strategieën voor replicatie in andere regio’s

Onderwijs

Binnen dit project wordt actief samengewerkt met studenten van de master Urban Technology, de bachelor Built Environment en het Stedelijk Ontwerplab.

Partners

  • Hostpartners (Pilot Areas): Aalborg Municipality (DK), City of Amsterdam (NL), City of Borås (SE), City of Mechelen (BE), Stadtreinigung Hamburg Anstalt des öffentlichen Rechts (DE)
  • Kennispartners: Hogeschool van Amsterdam (NL), Hamburg Institute for Innovation, Climate Protection and Circular Economy (DE), Transition ApS (DK), Universiteit Antwerpen (BE)
  • Netwerkpartners: Logistics Initiative Hamburg (DE), Promotion of Operational Links with Integrated Services aisbl (POLIS Network) (BE)
  • Implementatiepartners: CoolRunner (DK), House of Venture North Jutland (DK)

Vervolg op eerder project: Gas op elektrisch (2019-2021)

Dit project is een vervolg op Gas op elektrisch. Bekijk hier de eindpublicatie. De video van het eindevent vind je hier.

Lectoraat City Logistiek

Het Interreg-project MoLo Hubs is onderdeel van het lectoraat City Logistiek. Schone en duurzame steden zijn aantrekkelijk om in te wonen, te werken en te investeren. Het lectoraat City Logistiek van de Hogeschool van Amsterdam doet praktijkgericht onderzoek naar de kansen voor een slimme en schone stadslogistiek. Vanuit het lectoraat lopen projecten gewijd aan afval-, bouw-, horeca- en servicelogistiek.

Kijk voor meer informatie op www.interregnorthsea.eu/molo-hubs

Gepubliceerd door  Kenniscentrum Techniek 19 september 2024

Project Info

Startdatum 01 jul 2023
Einddatum 31 dec 2026