Afvalinzameling op groene waterstof (H2WasteCollect)

Impactanalyse van vuilnisauto’s op nieuwe brandstoftechnologie waterstof

Project

De gemeente Amsterdam heeft zich ten doel gesteld om haar eigen wagenpark uitstootvrij te maken in 2030. Circa 170 vuilnisauto’s, die op diesel rijden, maken hier ook een belangrijk onderdeel van uit. Vanwege de grootte en het energie-intensieve gebruik is dit soort materieel technisch het lastigst te verduurzamen. Met een DKTI-subsidie ontwikkelde de gemeente samen met marktpartijen en de Hogeschool van Amsterdam (HvA) een proeftuin om te experimenteren met waterstof.

Foto: Holthausen (partner)

Elektrische vuilnisauto’s op waterstof

In het project hebben vier vuilnisauto’s die volledig zijn aangedreven door waterstof, ook wel H2-elektrische vuilnisauto’s, huisafval ingezameld. Ook is er in het wagenpark een vulpunt om de waterstof te tanken. Een ontwikkelde elektrolyser heeft de waterstof opgewekt uit de energie afkomstig van duurzame stroom.

Onderzoek met kwantitatieve modellen

De nieuwe vuilnisauto’s hebben een andere technologie, infrastructuurbehoefte en kostenstructuur dan de vuilnisauto’s die op diesel rijden. De HvA onderzocht de optimale routering, de totale kosten over de levensduur (ook wel Total Cost of Ownership) en de maatschappelijke kosten en baten van de vier H2-elektrische vuilnisauto’s.

‘Met kwantitatieve modellen hebben we de financiële en maatschappelijke kosten en baten en de routeoptimalisatie in kaart gebracht’, vertelt onderzoeker Michiel Huijgen. ‘Zowel theoretische als praktische data uit de proeftuin gebruikten we om uitkomsten te modelleren. Ook de invloed van gemeentebrede uitrol op deze uitkomsten stond centraal.’

Op het snijpunt van verduurzamingsdilemma’s

‘Dit project bevond zich op het snijpunt van belangrijke verduurzamingsdilemma’s’, legt Huijgen uit. ‘Het liet zien hoe waarde voor milieu en samenleving opweegt tegen financiële kosten. Met dit onderzoek hebben we de keuze voor een duurzame technologie kunnen voorzien van op feiten gebaseerde lokale context en techno-economische prestaties.'

Resultaten

  • Een rapportage waarin alle onderzoeksresultaten opgenomen zijn. Deze is beschikbaar voor de subsidieverstrekker en betrokken partners.
  • Brochures, infographics of presentaties voor ander publiek (media, publieke bijeenkomsten, conferenties)

De uitkomsten zijn bedoeld voor de volgende belanghebbenden:

  • Gemeente Amsterdam en andere gemeenten: inzichten en beslispunten voor eventueel verdere uitrol van waterstoftechnologie voor afvalinzameling (en mogelijk andere toepassingen). Daarnaast ontwikkeling van beoordelingskaders van financiële en maatschappelijke kosten/baten voor gebruik bij andere projecten.
  • Transport- en logistiekbedrijven: inzichten voor eigen financiele businesscase van aankoop/gebruik grote vrachtwagens op H2-elektrische technologie en voor maatschappelijke business case voor duurzaamheidsprogramma of stakeholders (/subsidieverstrekker).
  • Burgers van de gemeente Amsterdam: inzicht in uitgaven van overheid en de maatschappelijke baten die daar tegenover staan.
  • (Vracht)autobouwers en technologieontwikkelaars: praktijkgegevens van technische en economische prestaties van H2-elektrische vuilnisauto’s waarmee producten kunnen worden verbeterd of marketing kan worden aangewend.

Onderwijs

Het onderzoek was een zeer praktische casus waarin op veel vlakken kwantitatieve analyse en lokale context een belangrijke rol speelde. Het leende zich daarmee goed voor deelvragen die behapbaar en uitvoerbaar waren voor studentenprojecten. Studenten konden hier interessante praktische ervaring opdoen bij belangrijke stakeholders over een relevant en actueel duurzaamheidsvraagstuk.

Partners

  • Gemeente Amsterdam: eindgebruiker H2-elektrische vuilnisauto’s. De financiële kosten zijn daarmee ook vanuit de gemeente beredeneerd.
  • Holthausen Energy Points BV: realisatie en exploitatie van H2-vulpunt en elektrolyser. Daarnaast penvoerder van het project.
  • E-Trucks Europe: beheerder van H2-elektrische auto’s en verantwoordelijk voor ombouw van basisvuilnisauto naar H2-elektrische vuilnisauto.
  • Truckland Noord-Holland BV: leverancier conventionele basisvuilnisauto en serviceverlener onderhoud.

Lectoraat City Logistiek

Het lectoraat City Logistiek onderzoekt intelligente oplossingen om op een slimme en schone manier aan de toenemende vraag van het aantal logistieke vervoersbewegingen in stedelijke context te voldoen. Gemeentelijke afvalinzameling is ook onderhevig aan veranderingen die nieuwe logistieke vraagstukken oproepen: Verbeteren van de lokale luchtkwaliteit terwijl tegelijkertijd een schoon straatbeeld behouden moet blijven en het hergebruik (en scheiding) van afval gestimuleerd wordt.

Gepubliceerd door  Kenniscentrum Techniek 19 september 2024

Project Info

Startdatum 01 jun 2020
Einddatum 01 jul 2022

Contact

Michiel Huijgen