Patronen in scholen – Waarom het leren van leraren problematisch is

Artikel

Doorgaande professionalisering vraagt van leraren en scholen om het creëren van leerculturen waarbinnen het vanzelfsprekend is om je met elkaar te blijven ontwikkelen. Ondanks goede intenties blijkt het echter in veel scholen lastig om een collectieve leercultuur te creëren waarin gezamenlijke ontwikkeling een vanzelfsprekendheid is. Professionalisering blijft vaak een individueel initiatief van afzonderlijke leraren, waardoor systematische aandacht voor het leren van leraren vaak niet goed van de grond komt. Dat roept de vraag op waar dat door komt. Een belangrijke verklaring kan zijn de hoge werkdruk die leraren ervaren, waardoor er minder tijd en prioriteit is voor professionalisering. Toch is er in onze ogen meer aan de hand. Ook de structuur van het beroep en van scholen speelt in onze ogen een rol.

Referentie Snoek, M., & Cijvat, I. (2023). Patronen in scholen – Waarom het leren van leraren problematisch is. Van 12 tot 18, 2023(4). https://van12tot18.nl/artikelen/patronen-in-scholen-waarom-het-leren-van-leraren-problematisch-is
Gepubliceerd door  Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding 3 april 2023

Publicatiedatum

apr 2023

Publicaties:

Research database