Leerlingbetrokkenheid bij het uitvoeren van online interactietaken

Artikel

In deze studie onderzochten we hoe en in welke mate vmbo-leerlingen betrokkenheid (‘engagement’) toonden bij het uitvoeren van online interactietaken bij het schoolvak Engels. Ook bekeken we hoe de getoonde betrokkenheid verband hield met taakontwerp en oefenmodus. Uit de analyse bleek dat de betrokkenheid het hoogste was in audio- en videochat, maar dat leerlingen zich emotioneel het veiligst voelden in tekstchat en audiochat. Planningstaken leidden tot hoge algemene betrokkenheid. Taken die een verrassingselement bevatten, onconventioneel waren en een kans op persoonlijk gewin boden, leken met name de sociale betrokkenheid van de leerlingen positief te beïnvloeden.

Referentie van Batenburg, E., van de Guchte, M., & van Weijen, D. (2022). Leerlingbetrokkenheid bij het uitvoeren van online interactietaken. Levende Talen Tijdschrift, 23(1), 2-19. https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/2246
Gepubliceerd door  Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding 1 januari 2022

Publicatiedatum

jan 2022

Auteur(s)

Marrit van de Guchte
Daphne van Weijen

Publicaties:

Research database