Impact van Tune In

Verslag

In de zomer van 2024 onderzochten we de impact van het zomerbrugprogramma voor eerstegeneratiestudenten van de HvA. We deden dit in samenwerking met onderzoekers Tieme Janssen, Felicitas Biwer, Niklas Wenzel en Sanne van Herpen, en met Mohammed Skori, Aimee Kaandorp en Sabina Nahar van Studentenzaken. We vergeleken de uitwerking van twee varianten van het programma met elkaar en met de ervaringen van een controlegroep. Op basis van vragenlijsten, observaties en interviews + analyse van behaalde studiepunten en uitval, waren enkele conclusies: <br/>• Scala aan motivaties voor deelname; overlappende doelgroepen.<br/>• Bereik Tune In ook groot onder niet-eerstegeneratiestudenten<br/>• Programma B lijkt goed te werken (alhoewel ook schools/saai ervaren door deel), vooral voor de niet-doelgroep.<br/>• Programma A lijkt te werken voor 1e gen studenten en negatief voor niet -doelgroep.<br/>• Beide programma’s voldoen aan een belangrijke behoefte aan orientatie door informatie en het opbouwen van een sociaalnetwerk<br/>• Voor het detecteren van effecten op uitval of studiepunten is waarschijnlijk een grotere sample nodig.

Referentie Dekker, I., & de Coninck, L. (2024). Impact van Tune In. Hogeschool van Amsterdam.
Gepubliceerd door  Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding 7 oktober 2024

Publicatiedatum

okt 2024

Research database