De subtiele impact van sociale media-stereotypen

Artikel

Pop The Balloon ging onlangs viraal. In het spel op TikTok moeten jonge mannen van kleur in een fractie van een seconde beslissen of ze een date willen met een jonge vrouw en dan een ballon laten knappen. Geen onschuldig vermaak, betogen (onderwijs)pedagogen Fadie Hanna en Marjolein Zee.<br/><br/>Onlangs ging “Pop The Balloon” viraal, een spel op TikTok waarin jonge mannen van kleur in een fractie van een seconde moeten beslissen of ze een date willen met een jonge vrouw door een ballon te laten knappen. Hoewel sommige onderwijsprofessionals dit soort content als onschuldig vermaak beschouwen, rijst de vraag of deze video’s onbewust bijdragen aan het normaliseren van stereotyperende mensbeelden, waaronder racisme en seksisme. In dit artikel bespreken we waarom deze zorg gerechtvaardigd is en hoe subtiele boodschappen op sociale media een diepgaande impact kunnen hebben op onze jongeren. Daarnaast doen we aanbevelingen over hoe hiermee in de klas kan worden omgegaan.

Referentie Hanna, F., & Zee, M. (2024). De subtiele impact van sociale media-stereotypen. Van 12 tot 18, 54-55. https://van12tot18.nl/artikelen/de-subtiele-impact-van-sociale-media-stereotypen
Gepubliceerd door  Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding 1 januari 2024

Publicatiedatum

jan 2024

Auteur(s)

Marjolein Zee

Publicaties:

Research database