Burgerschap in het voortgezet onderwijs

in dialoog met Terra Nova Minimaatschappij

Verslag

Bij burgerschapsonderwijs is discussiëren niet alleen een belangrijke vaardigheid, maar ook een ingang om maatschappelijke vraagstukken te verkennen en te oefenen met het concreet maken van abstracte begrippen. Met behulp van het burgerschapsspel Terra Nova Minimaatschappij (Terra Nova) onderzochten leerlingen met elkaar op welke manieren je kan samenleven en docenten onderzochten op welke manieren ze leerlingen daarbij zo goed mogelijk konden begeleiden. Aan de hand van leerlingvragenlijsten, docentvragenlijsten, en lesobservaties op drie middelbare scholen brachten wij deze zoektocht in kaart en formuleerden we vijf belangrijke inzichten over mogelijke onderwijsaanpakken voor discussiëren in het kader van burgerschap.

Referentie Coopmans, M., Munniksma, A., & Rinnooy Kan, W. (2021). Burgerschap in het voortgezet onderwijs: in dialoog met Terra Nova Minimaatschappij. Universiteit van Amsterdam. https://www.researchgate.net/publication/353452519_Burgerschap_in_het_voortgezet_onderwijs_In_dialoog_met_Terra_Nova_Minimaatschappij
Gepubliceerd door  Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding 1 juni 2021

Publicatiedatum

jun 2021

Auteur(s)

Manja Coopmans
Anke Munniksma

Publicaties:

Research database