Versterken professionele identiteit van professionals en studenten in het beroepsonderwijs

Project

Door beter te begrijpen wat docenten drijft en hoe hun professionele identiteit zich ontwikkelt, kunnen opleidingsprogramma’s beter worden afgestemd op de specifieke behoeften van toekomstige onderwijsprofessionals.

Hoe kunnen we de professionele identiteit van studenten en professionals in het beroepsonderwijs versterken? Professionele identiteit verwijst naar de unieke kenmerken die docenten definiëren, de waarden waarvoor zij staan, en de doelen die zij nastreven in hun dagelijkse praktijk. Deze identiteit is cruciaal, omdat het niet alleen de manier beïnvloedt waarop docenten zichzelf zien, maar ook hoe ze handelen, communiceren en lesgeven. De professionele identiteit stuurt hun gevoelens, gedachten en pedagogische handelingen, vooral in uitdagende situaties zowel binnen als buiten de klas.

Ontwikkeling en groei professionele identiteit

Het onderzoek richt zich specifiek op het begrijpen van hoe deze identiteit zich ontwikkelt bij zowel studenten als ervaren professionals. Er wordt gebruikgemaakt van kwantitatieve methoden, zoals vragenlijsten en statistische analyses, om diepgaande inzichten te verkrijgen in de factoren die bijdragen aan de vorming van deze identiteit. Dit onderzoek draagt bij aan de ontwikkeling van strategieën en interventies die docenten kunnen ondersteunen bij hun professionele groei.

Versterken kwaliteit beroepsonderwijs

Fadie’s onderzoek is van bredere relevantie, omdat de verkregen inzichten kunnen bijdragen aan het verbeteren van het beroepsonderwijs in zijn geheel. Door beter te begrijpen wat docenten drijft en hoe hun professionele identiteit zich ontwikkelt, kunnen opleidingsprogramma’s beter worden afgestemd op de specifieke behoeften van toekomstige onderwijsprofessionals. Bovendien ondersteunt het mbo-instellingen bij het optimaal toerusten van hun docenten met inhoud die nauw aansluit bij hun professionele waarden en doelstellingen, waardoor de kwaliteit van het onderwijs verder wordt versterkt.

Gepubliceerd door  Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding 4 september 2024

Project Info

Startdatum 04 sep 2024
Einddatum 15 sep 2028

Contact

Locatie

Kohnstammhuis (KSH) | Amstelcampus

Wibautstraat 2-4

1091 GM Amsterdam

020 599 5555