Het effect van bellen en berichten op de aanwezigheid en prestaties van studenten
Een veldexperiment
ProjectAanwezigheid van studenten in de colleges in het hoger beroepsonderwijs is bij veel opleidingen sinds de coronapandemie gedaald. Omdat aanwezigheid een voorwaarde is voor interactief onderwijs waarbij studenten samenwerken, en omdat het de beste voorspeller is voor het halen van tentamens, zoeken opleidingen naar manieren om de aanwezigheid te verhogen. Volgens de literatuur is het belangrijk om impliciet en expliciet te communiceren dat en waarom aanwezigheid bij colleges verwacht wordt. Er is echter nog weinig bekend over wat effectieve maatregelen zijn wanneer studenten niet komen. Uit een pilot kwam naar voren dat studenten het als fijn en nuttig ervoeren wanneer ze gebeld werden door de opleiding bij afwezigheid. In dit project evalueren we daarom het effect van het bellen of berichten van studenten die niet op komen dagen op aanwezigheid en prestaties met een veldexperiment.
De interventie
Het telefoongesprek en het bericht hebben beiden dezelfde boodschap: je wordt gemist als je er niet bent, bij deze beroepsopleiding is het (net als in het beroep waarvoor je wordt opgeleid) de norm dat je aanwezig bent, en weet dat we je kunnen helpen als er iets speelt (met verwijzing naar de coach, studentendecaan en adviseur).
Methode
Studenten worden op studentniveau willekeurig ingedeeld in vrij verschillende groepen (figuur 1). Het doel is hierbij enerzijds om te kunnen meten wat de impact is van bellen of berichten ten opzichte van geen extra behandeling, en anderzijds om vast te stellen hoe lang het zinvol is hier mee door te gaan door bij de berichtgroep ook te variëren hoe lang hier mee door gegaan wordt. De volledige methode is gepreregistreerd en publiek toegankelijk via deze link.
Figuur 1. Verdeling studenten over experimentele condities
Condition |
First semester |
Second semester |
Third semester |
A (25%) |
Chat messages |
Chat messages |
Chat messages |
B (25%) |
Phone call |
Phone call |
Phone call |
C (12,5%) |
Chat messages |
Chat messages |
Business as usual |
D (12,5%) |
Chat messages |
Business as usual |
Business as usual |
E (25%) |
Business as usual |
Business as usual |
Business as usual |
Deelnemende opleidingen:
- Bedrijfskunde
- Lerarenopleiding Engels
- Lerarenopleiding Pedagogiek
- Human Resource Management
- Pedagogiek
Projectteam (alfabetisch):
- Naim Asbaa (studieadviseur, Bedrijfskunde)
- Mila Buskermolen (coordinator Bedrijfskunde)
- Linda Chaudron (coordinator Lero Engels)
- Fransje Damen (coordinator Lero Pedagogiek)
- Dr. Izaak Dekker (projectleider / onderzoeker)
- Marlot van der Geld (coordinator Pedagogiek)
- Floor Hobbelen (coordinator HRM)
- Dr. Marrit Janabi (onderzoeker, hoofddocent Pedagogiek)
- Hillery Mau-Assam (studieadviseur HRM)
- Prof. dr. Martijn Meeter (onderzoeker VU)