Kinderopvang heeft positief effect

2 sep 2024 10:00 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

Kinderen die naar de kinderopvang gaan, hebben als ze opgroeien minder last van druk, onaangepast en confronterend gedrag, angst en depressieve gevoelens. Dat blijkt uit een groot onderzoek in vijf Europese landen, waaronder Nederland, dat is gepubliceerd in The Lancet. Lector kinderopvang Ruben Fukkink gaf op nos.nl een toelichting op dit onderzoek dat gepubliceerd was in The Lancet.

Het onderzoek is uitgevoerd in vijf Europese landen, waaronder Nederland en gepubliceerd in The Lancet . Behalve in Nederland werd de studie uitgevoerd in Denemarken, Groot-Brittannië, Spanje en Frankrijk. Voor de studie werden in totaal meer dan 80.000 kinderen langdurig gevolgd.

Het positieve effect van kinderopvang kwam naar voren in alle deelnemende landen. Als de kinderen voor hun vierde levensjaar naar de opvang waren geweest, profiteerden ze daar in de jaren daarna van. De studie keek daarbij naar kinderen tot en met 13 jaar.

Fukkink publiceerde hier zijn commentaar en werd daarop uitgenodigd door de NOS om toelichting te geven op de bijzondere uitkomsten van het onderzoek.

Link naar de NOS: Kinderopvang heeft positief effect, kinderen minder druk en minder depressief (nos.nl)