Samen duurzaam op weg
Participatief ontwerp voor duurzaam en slim reizen naar evenementen
ProjectHoe kunnen we via een participatory design-aanpak samen met een diverse groep aan stakeholders interventies ontwikkelen die duurzamer reisgedrag stimuleren?” Met deze vraag ging de onderzoeksgroep Creative Media for Social Change samen met de Johan Cruijff ArenA, AFAS Live, MOJO, en Ziggo Dome aan de slag.
Complexe problematiek
Op piekmomenten stromen er ruim 100.000 tot 150.000 het ArenAPoort-gebied (Amsterdam Zuidoost) in en uit. Met drie grote evenementenlocaties –de Johan Cruijff ArenA, AFAS Live en Ziggo Dome– zijn er regelmatig verkeersopstoppingen en andere vormen van overlast. Ruim de helft van hun bezoekers komt met de auto; wat een aanzienlijke CO2-uitstoot tot gevolg heeft. Om evenementen sociaal en milieuvriendelijk vorm te geven, is het essentieel dat bezoekers duurzaam reizen.
Om bezoekers te stimuleren een andere manier van reizen te kiezen, is het nodig dat meerdere partijen samenwerken om duurzaam reizen te faciliteren.
Met de Johan Cruijff ArenA, AFAS Live, MOJO, Ziggo Dome èn studenten van Communicatie, Multimedia Design, Creative Business, en Toegepaste Psychologie hebben we drie verschillende oplossingsrichtingen verkend. Eén daarvan: het aanbieden van georganiseerd busvervoer. Deze is uitgewerkt en getest tijdens twee interventies bij evenementen in de AFAS Live en de Ziggo Dome.
Participatory design
Met een participatory design aanpak kunnen de verschillende stakeholders gezamenlijk effectieve interventies ontwikkelen, inzicht krijgen in de belangrijkste criteria voor belanghebbenden, en de al bestaande ervaring, kennis en het netwerk optimaal inzetten in de transitie.
In dit project zijn laagdrempelige manieren ontwikkeld, zodat bewoners en bezoekers mee konden doen aan het proces van oplossingsgericht ontwikkelen en testen. Daarbij zijn creatieve technieken ingezet om het gezamenlijk ontwerpproces te ondersteunen en de betrokkenen te inspireren en te verbinden. Met visuele materialen en technieken zoals low-tech prototyping zijn mensen, die niet getraind waren als ontwerper actief, betrokken in het ontwerpproces.
Resultaten
De resultaten te bekijken via verschillende vormen van output.
- Publicatie Samen Duurzaam Op Weg: Deze publicatie brengt alle resultaten samen en licht vier principes uit. Die vier principes bleken in deze casus bijzonder waardevol om het gezamenlijke proces te faciliteren: het op een empathische manier verdiepen in eenieders belangen, het combineren van perspectieven, de inzet van inspirerende toekomstbeelden, en het continu experimenteren.
- Evaluatieverslag pilot busvervoer: Dit verslag beschrijft de inzichten die zijn opgedaan tijdens de pilot die we ontwikkelden met georganiseerd busvervoer naar een evenement in Ziggo Dome en in AFAS live.
Customer journeys
Als onderdeel van het project zijn verschillende customer journeys voor busvervoer naar de evenementlocaties ontwikkeld. Deze zijn opgenomen in de publicatie en kun je hieronder in hoge resolutieversie vinden:
- Customer journey busvervoer huidige situatie
- Customer journey busvervoer gewenste situatie
- Customer journey busvervoer tijdens de pilot
Wat mensen beweegt
Dit project bouwt voort op de resultaten van het project “Wat mensen beweegt” (2021-22) Vind hier de links naar de resultaten van dat project.
Studentenwerk
Student Noa Wennemars ontwikkelde voor haar afstuderen bij de opleiding CMD een concept om de ‘last mile’ op de fiets naar evenementen te reizen.
Student Noa Wennemars ontwikkelde voor haar afstuderen bij de opleiding CMD een concept om de ‘last mile’ op de fiets naar evenementen te reizen.
Student Marisha Cottington maakte vanuit haar studie Creative Business video’s om te laten zien hoe concepten zoals georganiseerd busvervoer en interactieve looproutes in de toekomst zouden kunnen werken.
Student Marisha Cottington maakte vanuit haar studie Creative Business video’s om te laten zien hoe concepten zoals georganiseerd busvervoer en interactieve looproutes in de toekomst zouden kunnen werken.
Student Marisha Cottington maakte vanuit haar studie Creative Business video’s om te laten zien hoe concepten zoals georganiseerd busvervoer en interactieve looproutes in de toekomst zouden kunnen werken.