Innovate Bookretailers

Finding new seductive ways of displaying books at (online) retail channels

Project

Met deze KIEM-aanvraag hebben we als doel nieuwe manieren te verkennen, onderzoeken en valideren om boeken digitaal te presenteren in fysieke boekwinkels.

Dit projectvoorstel is een initiatief van het PublishingLab van de Hogeschool van Amsterdam en wordt uitgevoerd in samenwerking met boekhandel Athenaeum Roeterseiland Amsterdam, De Nieuwe Boekhandel Amsterdam, Boekhandel Voorhoeve Hilversum, AKO Nederland en de Koninklijke Boekverkopersbond (KBB). Het onderzoek wordt begeleid vanuit het lectoraat Crossmedia aan de Hogeschool van Amsterdam.

Het project beoogt de volgende uitkomsten:
- Overzicht van de mogelijkheden voor het digitaal presenteren van het boek in winkels.
- Onderzoek naar wensen en behoeften van klanten van boekhandels ten aanzien van de presentatie van boeken in boekwinkels.
- Uitvoeren van 1 of 2 experiment(en) bij deelnemende boekhandels.
- Rapportage van uitkomsten experimenten.
- Schriftelijk advies aan mkb-retailers en vakpublicatie over de wijze van digitaal presenteren van boeken.,
- Een prototype van een innovatieve wijze van presenteren dat het schriftelijk advies onderbouwt.
- Bijeenkomst in de vorm van een presentatie aan mkb’ers en studenten en belanghebbende partijen in het vak over de uitkomsten van het onderzoek.
- Het opstarten van een consortium waarin meer onderzoek gedaan wordt naar innovatie in de boekhandel.

Netwerk- en projectleden

  • Libris Boekhandel Voorhoeve
  • AKO B.V.
  • Athenaeum Boekhandel B.V.
  • Coöperatieve Koninklijke Boekverkopersbond U.A. (KBb)
  • De Nieuwe Boekhandel
4 februari 2022

Project Info

Startdatum 02 jan 2018
Einddatum 28 feb 2019

Contact

Sewdath Ritoe