‘AI biedt geen gouden oplossing bij neurodivergentie’

4 dec 2024 09:29 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Kan kunstmatige intelligentie een gamechanger zijn voor mensen met autisme (ASS) of ADHD? Recente onderzoeken laten zien hoe AI-tools als Chat-GPT oplossingen bieden voor mensen met ASS of AD(H)D. Maar critici waarschuwen dat technologie zo opnieuw een norm bevestigt waar niet iedereen aan kan voldoen. Lectoren Pascal Wiggers en Izaak Dekkers gaan in op de kansen en valkuilen van AI en neurodivergentie. Yael le Roy, student Leraar Nederlands en bestuurslid van HvA Limitless, deelt haar eigen ervaringen met dit onderwerp.


Voor sommige mensen bieden AI-programma’s uitkomst op werk of studiegebied. Zo bieden bepaalde organisaties AI-software die oogcontact in videocalls simuleert, door de stand van de ogen te ‘corrigeren’, omdat het voor mensen met ASS uitputtend kan zijn om oogcontact te maken.

Ook zouden studenten en werknemers met AD(H)D bepaalde belastende administratieve taken kunnen uitbesteden aan AI, zoals het samenvatten van lange stukken of taaie contracten, waardoor het je in theorie energie zou kunnen besparen.

Meer vertellen aan een robot

Een taalmodel als Chat-GPT kán een hulpmiddel zijn voor communicatie als je hier moeite mee hebt, benadrukt Pascal Wiggers, lector Applied AI aan de HvA. “Het kan helpen om taken te organiseren, om je punt helder te formuleren, of om een tekst te schrijven die bij anderen goed binnenkomt.

Pascal WIggers

Ook toont een aantal onderzoeken dat mensen met ASS de antwoorden van een eenvoudige AI-chatbot of robot waarderen, omdat de voorspelbaarheid voor hen fijn is. Zo’n robot wordt daarom inmiddels ingezet in bepaalde therapieën voor kinderen met ASS, omdat zij dan meer vertellen aan een robot dan als er een mens zou zitten.”

AI als buddy

Verschillende media, waaronder de BBC, beschrijven inmiddels ook de hoe AI-chatbots worden ingezet voor psychologische kwesties. Met name jongeren zouden hier gebruik van maken.

Maar voor AI als gouden oplossing wordt gezien: het hangt ervan af hoe je het gebruikt, "Het kan helpen om gesprekken te oefenen of even je hart te luchten. Maar je hebt wel contact met een ding, dat niet terugpraat uit betrokkenheid; het kan menselijke contacten niet vervangen. Het heeft geen echte empathie, en de adviezen die het geeft zijn op geen enkele manier onderbouwd. Ben je dan niet technologie aan het inzetten voor een probleem, dat je eigenlijk op een andere manier zou moeten aanpakken?”

Zwaktebod

Ook is het advies dat uit al die taalmodellen komt rollen vooral op de neurotypische school gebaseerd – datgene wat normaal of acceptabel wordt gevonden. "AI neigt naar het gemiddelde", zegt Wiggers, 'dus dan ben je eigenlijk de norm aan het bevestigen. Dat lijkt me een zwaktebod.”

Izaak Dekker

Kansen en risico's voor studenten

Als het om de kansen en risico’s van AI voor (neurodivergente) studenten gaat, dan weet Izaak Dekker hier meer vanaf, associate lector Didactiek & Curriculumontwikkeling in het Hoger Onderwijs. Hij onderzoekt bijvoorbeeld of AI-chatbots studentbegeleiding zouden kunnen verbeteren, samen met de VU en Inholland. Kunnen ze student-assistenten assisteren? Of docenten, zodat het een combinatie wordt?

Prijs die je betaalt

Voordat we AI gaan inzetten voor onderwijskwesties, moeten we echt meer weten over de ‘bijwerkingen’, zegt Dekker. “We hebben weinig evidentie over hoe het werkt- de wetenschap loopt achter op de mogelijkheden. Eén: we weten niet of het daadwerkelijk doet wat gezegd wordt, en twee: welke prijs je ervoor betaalt."

Leren wordt ondermijnd

Van de prijs die je ervoor betaalt, geeft Dekker een voorbeeld. “Zo kán Chat-GPT het leren versterken, bijvoorbeeld door je feedback te geven op een stuk. Maar gebruik je het als het ware als een soort ‘kruk’ om te lopen- door het in te zetten voor dat wat je al lastig vindt – dan kan AI het leren zelf ondermijnen.

Zo laat een recent onderzoek zien dat studenten beter presteerden wanneer ze ChatGPT mochten gebruiken ter ondersteuning. Maar toen de onderzoekers deze ondersteuning wegnamen, presteerden deze studenten slechter dan studenten die überhaupt geen toegang tot ChatGPT hadden gekregen.” (Bastani et al, 2024)

Gewenste moeilijkheden

Leren vraagt nu eenmaal dat je lastige dingen aangaat en daar doorheen komt, vertelt Dekker. Zoals een presentatie uit je hoofd voor de spiegel oefenen, en vaak de spanning die gepaard gaat met iets voor een groep voordragen.

“Effectieve studeerstrategieën zijn niet zo populair, omdat ze veel inspanning kosten. Maar door die gerichte inspanning kom juist wél tot de meest effectieve vormen van leren. Het is best een verleiding om die inspanning te vermijden. Maar daarmee ben je op de lange termijn slechter af.”

Ook voor studenten met bijvoorbeeld AD(H)D, autisme of dyslexie is de vraag of AI hen niet bepaalde situaties en leerkansen laat vermijden. Dekker: “Zowel neurotypische als neurodivergente mensen worden gelukkiger van betere relaties, en van meer interactie met mensen. Of AI daaraan bijdraagt en tegen welke prijs? Dat moet nog blijken.”

Afbeelding door AI

Yael van HvA Limitless over studeren met een functiebeperking

Dat AI je ook de kans kan ontnemen om zelf situaties aan te gaan, vindt ook Yael le Roy, student Nederlands en bestuurslid van Limitless. Yael heeft ADHD en leidt een druk bestaan ook naast haar studie. Ze speelt mee in opera's van de Nationale Opera en Ballet, en neemt ook de podcast HvA Next Gen op.

“Soms gebruik ik Chat-GPT als ik iets moet samenvatten of de link wil leggen tussen twee stukken”, vertelt Yael. “Maar meestal wordt het voor mij daarmee alleen maar rommeliger, omdat ik dan niet zeker of het allemaal wel klopt. Misschien komt het omdat ik de tools onvoldoende ken, maar ik vind het belastender dan dat het stress wegneemt.”

Ook vindt Yael dat zij AI niet zou moeten inzetten voor dingen die specifiek lastig zijn als je AD(H)D hebt. “Je kiest er dan voor om die ervaring niet aan te gaan. Dan leer je er niet mee omgaan en houd je een probleem in stand.”

Waar Yael wel veel aan heeft, is iemand die ernaast zit als zij studeert. Ook zou zij enorm gebaat zijn bij een andere inzet van technologie: namelijk hybride onderwijs. “Ik heb alle diploma’s op eigen kracht behaald, terwijl opleidingen niet wisten wat ze met me aan moesten omdat ik zo vaak ziek was. Ik heb doktersverklaringen en voor mij bieden online colleges echt uitkomst. Maar mijn hele leven hoor ik, ondanks mijn oprechte intenties, dat dit niet kan omdat anderen daar dan de dupe van zijn.”

Yael startte op het gymnasium, maar was door ziekte niet in staat fysiek naar school te komen, waarna ze genoodzaakt was om naar het vmbo te gaan. Daar werd ze erg ongelukkig van, met een depressie tot gevolg. Vervolgens heeft ze alsnog de havo afgemaakt, en volgt ze nu de opleiding voor leraar Nederlands.

Hoewel het Yael desondanks lukt om werk, ballet en studie te combineren, vinden zij en platform Limitless dat de HvA meer aandacht zou moeten besteden aan onderwijs voor studenten met een functiebeperking. “Het diversiteitsbeleid draait vooral om verschillende culturele achtergronden en religies, maar neurodiversiteit is óók de maatschappij. Ik en anderen met mij zouden er zo bij gebaat zijn als de HvA onderwijs op maat aanbiedt. Maar in deze doelgroep wordt onvoldoende tijd en geld geïnvesteerd. Dat is heel erg zonde.”

Deze tekst bespreekt AD(HD) en ASS als voorbeelden van neurodivergentie omdat hier relatief veel onderzoeken naar worden gedaan. Neurodivergentie is breder en staat voor alle manieren waarop een individueel brein anders is dan gemiddeld. Denk ook aan: dyslexie, dyscalculie, depressies, Tourette, persoonlijkheidsstoornissen en psychische aandoeningen.