Elise Talgorn associate lector Social Impact Storytelling

18 sep 2024 22:08 | Kenniscentrum FDMCI

De faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie van de Hogeschool van Amsterdam heeft Elise Talgorn per 1 september 2024 benoemd tot associate lector Social Impact Storytelling. Elise gaat zich de komende vier jaar richten op de onderzoekslijn Social Impact Storytelling. Haar missie? Het inzetten van verhalen om nieuwe verbindingen tussen mensen en de natuurlijke wereld te creëren en maatschappelijke verandering in gang te zetten, waarbij een lokale aanpak een sneeuwbaleffect kan creëren.

Social Impact Storytelling

Elise Talgorn is een multidisciplinaire onderzoeker, ontwerper en kunstenaar, die zich richt op het creëren van positieve toekomsten door middel van verhalen en kunst. En al is zij nog maar net binnen FDMCI gestart, Elise is enorm enthousiast dat zij deel mag uitmaken van onze faculteit waar creativiteit en technologie worden gecombineerd en radicaal denken en artistieke uitspattingen gestimuleerd. Elise: “De komende vier jaar wil ik storytelling inzetten om een bijdrage te leveren aan maatschappelijke verandering. Door lokaal impact te maken kan verandering zich als een sneeuwbal verspreiden. Verhalen vertellen is een krachtig middel om informatie over te dragen, mensen te verbinden, en empathie op te bouwen als katalysator voor sociale actie. Door verhalen stappen we in een andere wereld, verruimen we ons begrip en zijn we meer bereid om actie te ondernemen voor anderen. In de creatieve industrie kunnen verhalen helpen complexe problemen, zoals klimaatverandering, aan te pakken door logica, intuïtie en emotie te combineren. Samen verhalen maken, creëert ruimte voor diepe verbindingen en nieuw begrip. Zo heb ik bij Philips 'participatieve story making' ingezet om silo's te doorbreken tussen wetenschappers, zakelijke stakeholders en ontwerpers, met als resultaat gezamenlijke, mensgerichte technologische innovaties.”

Nieuwe kijk op verhalen

“Mijn missie is om tools te ontwikkelen en onderzoeken die zelfbewustzijn, empathie en creativiteit bevorderen voor maatschappelijke verandering. Ik wil bijvoorbeeld ‘more-than-human entities’, zoals de natuur, maar ook technologie, een stem geven in verhalen, wat kan leiden tot duurzamere consumptie en innovatie. Een andere uitdaging is de ‘narratieve kloof’ waarin communicatie over sociale en ecologische problemen vaak te afstandelijk is, wat kan leiden tot angst of machteloosheid. We moeten verhalen ontwikkelen die persoonlijke verandering koppelen aan grotere maatschappelijke bewegingen. Dit vraagt om een nieuwe kijk op verhalen, waarbij we onszelf niet alleen als helden zien, maar als waarnemers, incidentele verbinders en personages met gebreken én onderdeel van een collectief proces van verandering.”

Maatschappelijke uitdagingen

“Mijn onderzoek richt zich op sociale en ecologische kwesties, zoals ongelijkheid, eenzaamheid en ecologische ineenstorting. Door diepere verbindingen tussen mens en natuur te stimuleren, kunnen we de druk verlichten en bijdragen aan een duurzamere toekomst. Verhalen helpen ons om maatschappelijke structuren te herzien en te reconstrueren voor het collectieve welzijn.”

Interdisciplinaire samenwerking is hierbij essentieel, weet Elise. “Mijn achtergrond in natuurkunde, design en kunst heeft me geleerd hoe waardevol het is om verschillende perspectieven te integreren. Ik zie veel potentie in samenwerking met commerciële organisaties en experts op het gebied van gedragsverandering, ecologie, creatieve media en gezondheidszorg. Binnen de faculteit wil ik me ook richten op visual storytelling, omdat dat een breed publiek kan beïnvloeden, en ik daarbij de expertise van de faculteit goed kan gebruiken."

Welkomstwoord Frank Kresin (decaan FDMCI)

“Ik ben zeer verheugd over de komst van nieuwe associate lector Elise Talgorn naar de HvA. Haar expertise, motivatie en interesses sluiten uitstekend aan bij de ontwikkeling van onze faculteit tot kennisinstelling: met praktijkgericht onderzoek op het snijvlak van ontwerp en technologie de wereld mooier en toegankelijker maken. Onze opleidingen, studenten, medewerkers en partners zullen hiervan profiteren en ik kijk ernaar uit met Elise samen te werken. We kunnen deze stap maken door de inzet van middelen die bedoeld zijn om het onderzoek te versterken - een extra reden waarom we fel tegen de aangekondigde bezuinigingen op het hoger onderwijs en onderzoek zullen ageren. Praktijkgericht onderzoek zorgt ervoor dat onze opleidingen actueel blijven en dat vragen uit de praktijk daadwerkelijk kunnen worden opgelost. Ik wens Elise veel succes en hoop dat ze zich snel thuis voelt in onze kennisgemeenschap”, aldus Frank.

Lees meer over Elise Talgorn