HvA ontvangt KIEM High Tech-subsidie

Het lectoraat Responsible IT van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) ontvangt KIEM High Tech-subsidie voor ontwikkeling verantwoord AI-dashboard

16 sep 2024 15:35 | Kenniscentrum FDMCI

Steeds meer organisaties integreren Artificial Intelligence (AI)-technieken en -tools in hun processen. Voorbeelden hiervan zijn generatieve AI voor het maken van beelden, video's en teksten, evenals classificatietaken die vaak worden ingezet in de medische sector en de industrie. Hoewel de nadruk vaak ligt op de nauwkeurigheid en prestaties van AI-modellen, bestaat het risico dat belangrijke aspecten zoals eerlijkheid, inclusiviteit en duurzaamheid worden verwaarloosd.

Organisaties erkennen steeds meer de noodzaak van een verantwoorde AI-ontwikkeling. Het lectoraat Responsible IT van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) heeft een KIEM High Tech-subsidie ontvangen om organisaties te helpen om weloverwogen keuzes te maken bij de ontwikkeling en inzet van AI-systemen. Met deze subsidie gaan onderzoekers van het lectoraat werken aan de ontwikkeling van het Applied Artificial Intelligence Trade-Off Dashboard. Dit dashboard biedt inzicht in de afwegingen tussen technische prestaties, eerlijkheid en duurzaamheid, zodat organisaties de werkelijke kosten van AI-systemen beter kunnen inschatten.

Zo kan een AI-model dat beter presteert op globaal niveau, slechter functioneren voor specifieke kwetsbare groepen. Daarnaast kunnen modellen met hoge prestaties aanzienlijk veel energie vergen voor training en gebruik, wat een negatieve impact heeft op het milieu. Informatie hierover ontbreekt nu veelal in het ontwikkelproces, waardoor organisaties enkel kiezen op basis van technische prestaties. Dit dashboard helpt organisaties om de daadwerkelijke prestaties en kosten van een AI-model beter in te schatten.

“AI is een technologie die veel nieuwe mogelijkheden biedt, maar die ook de nodige ethische en maatschappelijke vragen met zich meebrengt, o.a. ten aanzien van discriminatie en op het gebied van duurzaamheid. Het is daarom belangrijk om bij de ontwikkeling en inzet deze aspecten al mee te nemen om tot verantwoorde AI te komen. We zien dat organisaties dit ook willen, maar vaak niet weten waar te beginnen. Met dit project kunnen we AI-ontwikkelaars meer handelingsperspectief bieden.”

Dit initiatief benadrukt het groeiende besef dat technologische vooruitgang hand in hand moet gaan met maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het verantwoord ontwikkelen van AI-systemen zorgt ervoor dat de voordelen van deze technologie breed gedeeld kunnen worden, terwijl de negatieve gevolgen voor kwetsbare groepen en het milieu zoveel mogelijk worden beperkt.