De meerwaarde van kunst & cultuur in het hoger onderwijs

Manifest van Culture Collective

Evenement

Meer kunst & cultuur in het hoger onderwijs. Dat is waar Culture Collective voor pleit met het manifest "De Meerwaarde van Kunst & Cultuur in het Hoger Onderwijs". Op 30 september lanceert Culture Collective dit stuk met een event dat bestaat uit een keynote, een panelgesprek, spoken word en muziek. Ben jij erbij?

In opdracht van Culture Collective onderzocht Farah Badloe de meerwaarde van kunst & cultuur in het hoger onderwijs. Het resultaat? Een creatief manifest dat naast theoretische onderbouwingen bestaat uit een mix van persoonlijke verhalen van studenten en professionals uit de kunst- en cultuursector én van de Hogeschool van Amsterdam. Ook wordt er in dit document kunst getoond van studenten die onderdeel zijn van Culture Collective.

Om de lancering van het manifest te vieren, organiseert Culture Collective een programma dat bestaat een keynote, een panelgesprek, spoken word en muziek. Daarnaast kun je tijdens de borrel een expositie te bekijken waarin kunst wordt tentoongesteld van studenten uit de Culture Collective community. En tijdens het event schildert Dewi Geduld live een kunstwerk.

🗓️ Maandag 30 september
⏱️ 16.00 - 18.00 uur
📍 FLOOR - Wibautstraat 3b
♿️ De eventruimte is rolstoelvriendelijk
💰 Gratis toegang

Over de line-up

Soumaya Bazi

Soumeya Bazi is schrijver, performer, activist en museumdocent. In haar werk verbindt zij het alledaagse met het allergrootste. Ze vloeit thema’s als toevallige ontmoetingen en jeugdherinneringen naadloos over in onderwerpen als spiritualiteit en dekolonisatie.

Martin van Engel

Martin van Engel is expert op het gebied van diversiteit en inclusie. Voor (non-)profit organisaties zet hij o.a. impact onderzoek en inclusie programma’s op, maar hij initieert ook zelf projecten. Een voorbeeld daarvan is het in co-creatie ontwikkelen van een opleidingstraject voor bicultureel management genaamd Keptin. Ook doet hij onderzoek naar het benutten en behouden van biculturele competenties op de werkvloer. Hij werkte achtereenvolgens bij de Nationale Jeugdraad, adviesbureau Diversion, cultuurorganisatie Imagine IC en het Jongerencultuurfonds Amsterdam.

Martin was tot voor kort manager van het vierjarige programma Van Gogh Verbindt bij het Van Gogh Museum en onderzocht hoe dit museum relevanter kan worden voor Amsterdamse jongeren met een bi-culturele achtergrond. Martin staat bekend als een verbinder en conceptueel denker.

Soumaya

Farah Badloe

Farah Badloe is een nieuwsgierige social worker die door middel van kunst & cultuur streeft naar een verbonden, zachte samenleving waarin ruimte is voor ieder.

Manja Opdam

Manja Opdam is een allround creative die zich bezighoudt met verschillende projecten in het sociaal-culturele veld. Haar expertise ligt bij diversiteit & inclusie, taal, programmering van events en (grafische) vormgeving & social media. Dit doet ze onder andere bij SESI Community Center en MAQAM. Daarnaast is Manja tourmanager van GINGE én mede-initiatiefnemer van Culture Collective, met als missie om meer kunst & cultuur op de Hogeschool van Amsterdam te krijgen.

Farah

Manja