Van mbo naar hbo: Verpleegkunde studenten vertellen

5 jun 2024 18:49 | Studentenzaken

De opleiding HBO-Verpleegkunde biedt een versneld programma aan voor afgestudeerde mbo’ers: het mbo-hbo-schakeltraject. De opleiding is breed toepasbaar binnen het zorgdomein. Afgestudeerden kunnen aan de slag als verpleegkundige in het ziekenhuis, de ouderenzorginstelling, in de GGZ, ambulante zorg of als wijkverpleegkundige. We vroegen 3 studenten hoe zij de opleiding ervaren:

Melissa: “Er wordt rekening gehouden met de kennis die ik al opgedaan heb als mbo-verpleegkundige, waardoor ik mij nu volledig kan richten op de overgang naar het hbo. Elk blok bestaat uit één onderwijsmodule, zoals Verpleegkundig leiderschap of Wetenschap en onderzoek. Het is fijn om voor een bepaalde periode specifiek aan een onderwerp te werken zodat je diep in de materie kan duiken. Tijdens de opleiding mag je ook keuzemodules kiezen. Zo kun je je opleiding individueel op maat maken. De docenten zijn kundig, geven eigen verantwoordelijkheid over je leerproces en bieden hulp waar nodig.”

Rowan: "Vanuit mijn werkgever was het idee ontstaan om door te gaan studeren voor HBO-verpleegkundige. Ik heb in het verleden twee hbo-opleidingen niet afgerond, dus ik zag hier wel een beetje tegenop. Toch heb ik het een kans gegeven, omdat ik graag wil doorgroeien. De opleiding is in vier blokken van tien weken verdeeld en de onderwerpen zijn uiteenlopend (de Hbo-V professional, leefstijl, preventie en voorlichting, verpleegkundig leiderschap en wetenschap & onderzoek). Tijdens deze blokken krijg je theorie die direct toe te passen is in de praktijk. Afhankelijk van het blok gaan we hier ook mee aan de slag in de praktijk.

Vooraf zag ik er tegenop, maar vanaf moment één heb ik de opleiding als zeer prettig, leuk en leerzaam ervaren. De modules zijn interessant en de docenten weten de kennis goed over te dragen en prikkelen ons in zoverre dat dit leidt tot mooie eindproducten. De stap van mbo naar hbo lijkt erg groot, maar als je een goede planning maakt en actief meedoet dan valt het allemaal mee. Ik volg de opleiding naast een fulltime contract bij mijn werkgever en ik heb een jong gezin met twee kinderen. Tot nu toe is het prima te combineren en ben ik gemotiveerd. Ik zou de opleiding zeker aanraden aan andere mbo-verpleegkundigen die graag willen doorleren en -ontwikkelen.”

Joris: “In het eerste jaar heb ik geleerd hoe je je als verpleegkundige kan ontwikkelen tot een verpleegkundig leider, en hoe je een onderzoekende rol kan aannemen wanneer je zoekt naar de beste manier van handelen. Het leren op de HvA heb ik als prettig ervaren en ik kijk ernaar uit om de komende jaren nog meer te leren over het beroep HBO-verpleegkundige!”

MBO-HBO schakeltraject verpleegkunde VOLTIJD

Met een diploma mbo-verpleegkunde krijgen studenten vrijstelling voor het eerste jaar van de opleiding HBO-Verpleegkunde voltijd. Dit betekent dat de opleiding voor hen geen vier, maar drie jaar duurt.

Meer informatie voltijd-variant

MBO-HBO schakeltraject verpleegkunde DUAAL

Het schakelprogramma bij de duale variant duurt voor mbo-verpleegkundigen ook 3 jaar (of 2,5 bij versneld afstuderen), waarvan het eerste jaar een schakeljaar is. Tijdens het schakelprogramma leert de student alles over medische kennis, klinisch redeneren en evidence-based practice. De opleiding biedt extra ondersteuning en studiebegeleiding om de studenten te helpen hun studie aan het hbo succesvol te laten verlopen.

Meer informatie duale variant