Foekje Verhülsdonk neemt afscheid van de HvA

9 jun 2024 15:50 | Studentenzaken

Na 2,5 jaar neemt Foekje Verhülsdonk afscheid van de HvA, waar zij werkte als adviseur aansluiting. Dit deed zij naast haar werk op MLA#2, de nieuwe zusterschool van het Montessori Lyceum Amsterdam (MLA). Vanaf september krijgt MLA#2 een nieuwe naam: Montessori Lyceum Pax, en gaat Foekje daar weer fulltime aan de slag. Leren voor het leven was en is Foekjes motto, en daar draagt ze graag aan bij.

Wat is voor jou een belangrijke drijfveer in je werk?

Ik wil leerlingen/jongeren helpen in het leren, en breder in het leren voor het leven. Dat probeer ik door jongeren te helpen om op de – voor nu- juiste vervolgplek te komen. Dat lukt alleen als ze de juiste informatie krijgen, zodat ze zich goed mogelijk kunnen voorbereiden en een weloverwogen keuze kunnen maken voor een bepaalde opleiding. En op mijn eigen school MLA help ik natuurlijk ook mee om leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op de vervolgstap naar het hoger onderwijs.

Wat ga je missen?

Ik ga de collega’s van Aansluiting heel erg missen, hoewel ik een heel aantal daarvan zeker nog veel ga tegenkomen in de toekomst. Ik blijf gewoon met hen samenwerken vanuit mijn rol als decaan op het Montessori Lyceum. Het is jammer dat ik collega’s van andere hogescholen en het mbo - waarmee ik in netwerken participeer en die ik goed heb leren kennen - niet meer zo snel zal zien.

Hoe blijf je verbonden aan de HvA?

Ik blijf vanuit mijn eigen school én als secretaris van de Amsterdamse Kring van Schooldecanen verder werken aan een goede aansluiting van jongeren op het vervolgonderwijs. En dan weet ik jullie wel te vinden.

Wil je nog iets meegeven aan je collega’s in het vo/mbo?

Ik vind het leuk dat we elkaar weer meer gaan zien en dat ik mijn opgedane kennis en ervaring van een kleine tweeëneenhalf jaar HvA kan meenemen.

Wat ga je nu doen?

Naast het werk bij de HvA werkte ik ook nog bij mijn school, onder andere als decaan. We zijn bezig met het opzetten van een nieuwe (zuster)school van het MLA, het MLA#2, dat in september Montessori Lyceum Pax gaat heten. Ik ga daar weer fulltime aan de slag als decaan en docent Frans.
Op dit moment zijn we keihard bezig om het onderwijs voor volgend jaar vorm te geven, dan hebben we voor het eerst een derde klas. We krijgen er meerdere docenten van het MLA bij, en ik ben ook bezig om hen zo goed mogelijk te begeleiden. Coaching on the job dus. Heel leuk deze combinatie!

Kunnen we je nog bereiken?

Jazeker, vooral doen! Mijn e-mail is f.verhulsdonk@msa.nl