De visie van de opleidingen van de HvA op de rol van onderzoek in het curriculum (OiO)
Strategisch programma Onderzoek in Onderwijs
ProjectWat is de visie van de bacheloropleidingen van HvA op onderzoek in het curriculum en het beroep en hoe verandert deze visie door de tijd heen?
Vanuit het strategisch programma Onderzoek in Onderwijs wordt gemonitord waartoe de verschillende opleidingen van de hogeschool onderzoek in het curriculum integreren. Vanuit literatuur over curriculumontwerp wordt gesuggereerd dat de visie, ofwel de vraag waartoe we opleiden, centraal moet staan tijdens het ontwikkelen van een curriculum (van den Akker, 2003). Om deze reden wordt verwacht dat opleidingen die hun curriculum herontwerpen om onderzoek beter te integreren, een duidelijke visie op onderzoek in het curriculum en het beroep geformuleerd hebben.
De hoofdvraag van dit onderzoek is:
Wat is de visie van de bacheloropleidingen van HvA op onderzoek in het curriculum en het beroep en hoe verandert deze visie door de tijd heen?
Om deze visie te onderzoeken zijn kritische zelfrapportages verzameld die de bacheloropleidingen geschreven hebben in het kader van accreditatie of interne audit. Deze zelfrapportages zijn vervolgens gescreend op informatie over waartoe onderzoek in het curriculum geïntegreerd is. De zelfrapportages worden onderzocht voor de periodes 2010-2015, 2016-2018, en 2019-2021.