Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Loopbaanmogelijkheden onderwijs

Het leraarschap is dynamisch en zit vol groei en uitdagingen. Combineer het vak met andere rollen, behaal je master of volg aanvullende cursussen in je vakgebied. Bekijk de voorbeelden en ontdek hoe Mathieu, Carmen, Henri, Hasna, Maria en Pieter zich ontwikkelden in hun vakgebied.

Master Pedagogiek

Mathieu koos de master Pedagogiek. Hij had in 23 jaar onderwijs veel verschillende functies en hield zich telkens bezig met vragen als: waarom doen we de dingen zoals we ze doen, hoe kan het beter, hoe kan het anders?

Van juf tot bouwcoördinator tot coach

Carmen zat in de Jeugdhulpverlening. Op haar 40e begon ze als zij-instromer bij de 5e Montessori Watergraafsmeer. Een grote basisschool met ongeveer 650 leerlingen en vijftig meesters en juffen. Inmiddels zit ze 16 jaar in het onderwijs. Ze greep alle mogelijkheden aan om zich verder te ontwikkelen en vertelt hierover op leraareenkleurrijkberoep.nl.

Carmen over de leergang pedagogisch/didactisch coachen
(opent in nieuw venster)

Henri deed het loopbaanoriëntatietraject

Henri geeft les op het Cartesius Lyceum in Amsterdam-West en deed het loopbaantraject. Henri: 'Tijdens het traject kreeg ik het idee om me te richten op het coachen of trainen van docenten. Dat is gelukt. Ik werk nu samen met Hessel Nieuwelink, lector Burgerschapsonderwijs aan de HvA, aan een training en lessenserie voor docenten over polarisatie en het bespreken van lastige onderwerpen in de klas.'

Lees het verhaal van Henri
(opent in nieuw venster)

Wat zijn je loopbaanmogelijkheden? 

Leraar basisonderwijsLeraar voortgezet onderwijsLeraar beroepsonderwijs

Ontwikkel je van beginner tot expert in het omgaan met leerlingen en onderwijsontwikkeling.

Ontwikkel je van beginner naar expert in het omgaan met leerlingen en onderwijsontwikkeling.

Ontwikkel je van beginner naar expert in het omgaan met studenten.

Switch van school, kies voor een ander onderwijsconcept (Dalton, Montessori).

Switch van school, behaal een extra bevoegdheid voor een ander schoolvak. Kies voor een ander onderwijsconcept.

Switch van school, behaal een extra bevoegdheid voor een ander vakspecialisme.

Combineer lesgeven met een rol als projectleider voor onderwijsverbetering- of vernieuwing of docent-onderzoeker of lector.

Combineer lesgeven met een rol als mentor, decaan, projectleider of docent-onderzoeker of lector.

Combineer lesgeven met een rol als mentor BPV-begeleider, projectleider of docent-onderzoeker of lector.

Groei door naar bijvoorbeeld bouwcoördinator of (adjunct-) directeur.

Groei door naar team- of afdelingsleider, conrector of rector.

Groei door naar team- of afdelingsleider of coördinator of een directiefunctie.

Wel voor de school, maar niet meer voor de klas? Werk als intern begeleider of kies voor een functie als beleidsmedewerker of projectleider voor onderwijs bij gemeente of rijksoverheid.

Wel voor de school, maar niet meer voor de klas? Werk als intern begeleider of kies voor een functie als beleidsmedewerker of projectleider voor onderwijs bij gemeente of rijksoverheid.

Wel voor de school, maar niet meer voor de klas? Werk als intern begeleider of kies voor een functie als beleidsmedewerker of projectleider voor onderwijs bij gemeente of rijksoverheid.

Master Professioneel Meesterschap

Hasna is docent gezondheidszorg op het ROC van Amsterdam. Ze koos voor deze master omdat ze merkte dat ze binnen haar werk een beetje op de automatische piloot functioneerde. Ze zocht meer diepgang in haar werk.

Bewust van je groeimogelijkheden

Maria is niet alleen juf, maar ook mentor, stagebegeleider en sectiehoofd kunstvakken. Maria: 'Sommige docenten geven twintig jaar Frans op dezelfde school en zijn daar super tevreden mee, maar ik zit anders in elkaar. Ik vind wel 100.000 dingen leuk. Het loopbaanoriëntatietraject hielp me om keuzes te maken in wat ik doe.'

Lees meer over Maria's loopbaanoriëntatietraject
(opent in nieuw venster)

Leergang Leiderschap voor Leraren

Pieter is docent Lichamelijke opvoeding, sectievoorzitter LO, profielleider sport en recreatie en studieloopbaanbegeleider. Hij volgde de leergang Leiderschap voor Leraren. Pieter: 'Een goede leider kijkt altijd kritisch naar zichzelf en probeert te verbeteren. Ik heb bijvoorbeeld geleerd om mijn tempo in gesprekken aan te passen. Soms zit ik in de zesde versnelling, terwijl de ander in de tweede zit, en dat werkt niet. Ook sta ik nu nog meer open voor feedback.'

Ontdek Pieters verhaal
(opent in nieuw venster)

Heb je een AD- of bachelordiploma?

Dan kun je jezelf op allerlei manieren verder ontwikkelen:

Met een AD-diploma kun je de tweedegraads lerarenopleiding doen. Als leraar basisonderwijs kun je doorgroeien naar een teacherleader-rol of je verdiepen in een onderwijsconcept.`

Met een Tweedegraads bevoegdheid kun je een tweede bevoegdheid halen. Met een masteropleiding of het Zij-instroom-in-Beroep.

Als Eerstegraads leraar kun je lesgeven in de bovenbouw. Of kiezen voor een rol als teacherleader voor onderwijsvernieuwing.

Bekijk alle HvA-cursussen en masters in onderwijs en opvoeding