Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Verhaal

Tigo's games maken wiskunde leuker

HBO-ICT

Met een zucht sla je je wiskundeschrift open op de keukentafel: 5x − 3y + 2z = 8. Het zweet breekt je uit en je mond is droog. Vind je lineaire vergelijkingen lastig? Je bent niet alleen. Tigo's wiskundegame maakt het leren leuk en helpt je de stof beter begrijpen.

Tigo wil game developer worden

Als game developer ontwerp en creëer je interactieve spellen met boeiende verhaallijnen, realistische graphics en meeslepende spelelementen. Je levert een onvergetelijke game-ervaring, samen met ontwerpers en programmeurs. Voor de lol, maar bijvoorbeeld ook om medische professionals te trainen of om klimaatverandering onder de aandacht brengt. Of om leren makkelijker en leuker te maken, zoals de games van Tigo die hij ontwikkelde tijdens de minor Game Play.

De minor Game Play: alles over het ontwerp en de ervaring van games

Tijdens de minor kreeg Tigo de opdracht: maak het leren van lineaire functies makkelijker en leuker voor vwo-leerlingen van 12 tot 16 jaar. Tigo: ‘We kregen 10 weken de tijd. Vier studenten bedachten de ideeën, Vier anderen codeerden de ideeën. Ik zat in het codeerteam.  Uiteindelijk moesten we 6 verschillende proof of concepts opleveren. 

Een proof of concept is een vroege, eenvoudige versie van een game 

Die laat zien hoe de belangrijkste ideeën en spelelementen werken. Hiermee zie je snel wat goed werkt en wat niet, zodat je je game beter kunt maken voordat je verder gaat met de volledige ontwikkeling.

Een soort Angry Birds, robot vs draak en minigolf versie

'We maakten 6 compleet verschillende games met 1 ding gemeen: in het spel gebruik je wiskunde. Bij de Angry Birds versie bepaal je met wiskunde de richting van het kanon, bij de robot vs draak versie bereken je het snijpunt tussen 2 punten om de draak te verslaan.'

Tigo's opdrachtgever: het Smart Education Lab 

Hier testen studenten, docenten en onderzoekers van de HvA nieuwe technologieën en ze ontwikkelen slimme leermethoden, zoals virtuele lessen en educatieve games. En wie weet werken ze een van de proof of concepts van Tigo verder uit tot een educatieve wiskundegame voor in de klas. 

Ook interesse in Game Development? Check HBO-ICT (opent in nieuw venster)