Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Ik wil machtigen in een keer of in termijnen

Je kunt je collegegeld betalen door de HvA te machtigen het collegegeld te incasseren. Dit kan in één keer of in termijnen. Je kunt je eigen rekeningnummer opgeven voor de incasso, maar iemand anders kun je ook machtigen om je collegegeld te betalen. Geef in dat geval zijn of haar rekeningnummer door.

Machtiging afgeven

Je machtiging regel je vanaf 8 mei 2025 digitaal via Studielink(opent in nieuw venster).

Let hierbij op het volgende:

  • Je kunt het collegegeld in één keer of in 10 termijnen betalen. Als je in februari start of een schakelprogramma volgt, dan kun je in één keer of in 5 termijnen betalen.
  • Je kunt persoonlijk de HvA machtigen, óf iemand anders een machtiging voor je inschrijving laten afgeven. Hiervoor hebben jij en degene die betaalt allebei een actieve DigiD nodig.
  • Laten incasseren van een buitenlandse bankrekening kan alleen als dit land binnen het SEPA-gebied valt.
  • Je kunt pas machtigen als je hier bericht over hebt ontvangen. Houd daarom 'Mijn to do list' in Studielink en je mailbox goed in de gaten.
  • Je machtiging loopt elk studiejaar door tot je je uitschrijft in Studielink.

Voorwaarden voor machtiging

Als je de HvA machtigt, ga je akkoord met de algemene voorwaarden die voor zo’n machtiging gelden.

Machtigingsvoorwaarden collegegeld (pdf)

Wanneer wordt het bedrag afgeschreven?

Als je in één keer betaalt dan wordt het bedrag op 25 september 2025 bij je afgeschreven. Betaal je in termijnen? Dan is de eerste incasso ook op 25 september 2025. Als je in termijnen betaalt worden dan ook de eenmalige incassokosten van 24 euro afgeschreven. 
Let op dat je tijdens de incasso voldoende saldo hebt en dat het rekeningnummer niet (selectief) voor automatische afschrijvingen is geblokkeerd.

Incassodatums studiejaar 2025-2026

25-09-202527-10-202525-11-202523-12-2526-01-26
25-02-2625-03-2628-04-2626-05-2625-06-26

Bij uitzondering kan het voorkomen dat de incasso een dag later plaatsvindt dan hierboven vermeld.

Rekeningnummer wijzigen

Alleen als je zelf via Studielink(opent in nieuw venster) een digitale machtiging hebt afgegeven, via de bankieromgeving van je bank, kun je het rekeningnummer zelf wijzigen. Maar dat kan niet direct. Pas 1 uur na het invullen van de gegevens wordt de knop 'Wijzig betaalgegevens' zichtbaar.

Heb je per ongeluk het verkeerde rekeningnummer ingevuld, dan moet je dus eventjes wachten om dit aan te kunnen passen.

Neem de volgende stappen om je rekeningnummer te wijzigen via Studielink:

  1. Log in op Studielink en ga naar het tabblad ‘Betaling’.
  2. Hier zie je de knop 'Wijzig betaalgegevens'. Als je hierop klikt kun je het rekeningnummer wijzigen waarvan het collegegeld wordt geïncasseerd.

Als je het nieuwe rekeningnummer korter dan 5 werkdagen voor de incassodatum doorgeeft, dan schrijven we het bedrag nog van je oude rekening af.

Als je de knop ‘Wijzig betaalgegevens’ niet ziet, dan heb je via Studielink een digitale machtiging afgegeven (en niet via je bank) of betaalt iemand anders je collegegeld. Je kunt in dat geval via Studielink je machtiging niet meer zelf wijzigen.

Geef een wijziging in het rekeningnummer dan door via het formulier Geldzaken(opent in nieuw venster). Via dit formulier geef je ook een wijziging in de betaaltermijnen door (van één naar 10 termijnen of andersom).

Kan ik het aantal termijnen wijzigen na het bevestigen van de machtiging?

Je kunt het aantal termijnen, na bevestiging van de machtiging, wijzigen van één termijn naar tien termijnen of van tien termijnen naar één termijn (instroom september). Wijzigen van het aantal termijnen kan alleen voor de datum van de eerste incasso en via het formulier Geldzaken. Je hebt hiervoor je HvA-ID nodig.

Betalingsregeling aanvragen

Heb je een betalingsachterstand op het collegegeld? Dan ontvang je binnen 20 dagen eenmalig een e-mail met een iDEAL link om het openstaande bedrag alsnog te voldoen. Kun je dit niet betalen of heb je meerdere termijnen achterstand? Dan kun je zelf een betalingsregeling aanvragen. Dit doe je via het formulier Geldzaken.

Houd rekening met het volgende:

  • De reguliere incasso loopt gewoon door.
  • ​Je betaalt op de afgesproken dagen met een overboeking of machtiging.
  • De betalingsregeling vervalt als er een betaling niet op tijd is ontvangen.
  • Het hele openstaande bedrag moet afgelost zijn in juni.
  • Het is niet mogelijk om een nieuwe betalingsregeling te treffen naast een lopende betalingsregeling.
  • Het niet nakomen van de betalingsregeling zorgt ervoor dat je niet meer kunt inloggen en heeft gevolgen voor je inschrijving.
  • Het openstaande bedrag moet volledig betaald zijn voordat je je kunt herinschrijven.

Vragen over machtigen?

Neem dan contact op met de Centrale Studentenadministratie via het Digitaal Servicepunt of bel tussen 08.30 en 17.30 uur naar 020 595 1401.

Contact

Vragen over collegegeld of over restitutie? Neem contact met ons op