Hulpmiddelen bij Verken jezelf
Deze hulpmiddelen kun je gebruiken bij de begeleiding van kiezers bij het onderdeel Verken jezelf. Dit onderdeel krijgt vaak te weinig aandacht van de kiezer. Jouw rol als begeleider is vooral om te stimuleren dat je leerling of mbo-student in gesprek gaat over wie hij is en wat hij wil.
Maak een persoonlijk profiel en ga in gesprek
Om een beter beeld van zichzelf te krijgen, kun je je leerling of mbo-student een profiel van zichzelf laten maken. Als hij beter weet wie hij is of wil zijn, kan hij gerichter zoeken. Stimuleer je leerling of mbo-student in gesprek te gaan over zichzelf en zo zichzelf beter te leren kennen in relatie tot zijn toekomst.
Vragen die aan bod kunnen komen, zijn: wat vind je leuk om te doen, waar krijg jij energie van, waar ben je goed in, wat vind je belangrijk in je leven en wat wil je terugzien in je opleiding? Dit gesprek kan in én buiten school plaatsvinden.
Opdracht: Hoe ziet mijn omgeving mij?
Gebruik deze opdracht om je leerlingen of mbo-studenten informatie te laten verzamelen over zichzelf, waarmee zij zichzelf beter leren kennen. Feedback van anderen kan helpen om een beeld van zichzelf te vormen. Jouw rol als begeleider bestaat uit het op gang brengen en stimuleren van het gesprek over wie ze zijn en wat ze willen. Dit gesprek kan gevoerd worden met jou, maar ook met anderen, binnen of buiten school.
De bijbehorende lesbrief geeft tips om de opdracht te introduceren en na te bespreken, klassikaal, in groepjes of in een één-op-één gesprek.
Gesprek met een keuzecoach van de HvA
Soms is het prettig voor een leerling of mbo-student om te praten met iemand die hem of haar niet kent.
Keuzecoaches van de HvA bespreken in een half uur durend telefoongesprek met de kiezer zijn of haar keuzevraag. Daarbij staan de drie stappen Verken jezelf, Verken jouw mogelijkheden en Kom in actie centraal. Na afloop van het gesprek weet de kiezer hoe hij verder kan met zijn keuzeproces.