Academische Leerwerkplaatsen
Een Academische Leerwerkplaats (ALWP) is een inspirerende plek binnen een zorgorganisatie waar studenten, zorgprofessionals en docent-onderzoekers samenwerken aan leren en innoveren. Hier komen zorg, onderwijs en onderzoek samen, wat zorgt voor een innovatieve omgeving waarin aankomende zorgprofessionals verantwoordelijkheid leren dragen en zich verbonden voelen met hun vak..
Een ALWP onderscheidt zich door verschillende activiteiten: studenten krijgen les van een docent-verpleegkunde binnen de zorgorganisatie, zij volgen in duo’s een patiënt binnen de hele zorgketen (Follow the patient), op themadagen worden masterclasses gegeven over actuele gezondheidsthema’s en de zorg wordt geëvalueerd in bijeenkomsten met alle betrokkenen (whole-system-in-the-room). Tijdens het onderwijs werken studenten samen met zorgprofessionals aan onderzoeksvragen volgens het Amsterdams EBP-model, voeren literatuuronderzoek uit en dragen bij aan lopend onderzoek en innovaties.
Er zijn ALWP’s bij Amsterdam UMC, Cordaan en Omring, elk met eigen thema’s. Zo focust Verloskunde in het Amsterdam UMC op samenwerking in de geboortezorg en biedt Omring studenten kansen om revalidatiezorg thuis te verbeteren.
Materialen voorbereiding en implementatie ALWP
Voor de implementatie van een Academische leerwerkplaats zijn verschillende materialen ontwikkeld. Deze vind je hieronder.
Contact
De HvA is altijd op zoek naar doorontwikkeling en uitbreiding van de Academische leerwerkplaatsen. Interesse om samen te werken of meer informatie nodig?
Interprofessionele educatie (IPE)
Het Interprofessioneel onderwijs (IPE) maakt deel uit van het HvA-Amsterdam UMC-programma onderwijs voor interprofessionele samenwerking. Studenten van de opleidingen Ergotherapie, Fysiotherapie, Oefentherapie, Verpleegkunde (HvA) en Geneeskunde (Amsterdam UMC) nemen deel aan dit onderwijs.
In het IPE-onderwijs leren studenten over, en met studenten uit de andere zorgopleidingen interprofessioneel samenwerken. Een Academische leerwerkplaats biedt een perfecte omgeving om de geleerde vaardigheden in de praktijk verder te ontwikkelen en als interprofessioneel zorgteam de zorg te bieden.
De HvA ontwikkelde een blauwdruk om zorg- en onderwijsorganisaties te ondersteunen bij interprofessioneel samenwerking van studenten op een leerwerkplaats.