Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Praktijkplaatsen Social Work jaar 2

Wil je een praktijkplaats aanbieden voor tweedejaars studenten Social Work? Bekijk hier de criteria voor een geschikte praktijkplek.

De criteria waar een praktijkplaats jaar 2 aan moet voldoen zijn afhankelijk van het profiel waar de praktijkplek onder past:

Profiel Welzijn en Samenleving
Profiel Zorg

Profiel Jeugd

Criteria praktijkplaatsen profiel Welzijn en Samenleving

  • Er zijn minimaal 3 en maximaal 6 praktijkplekken bij de organisatie beschikbaar. Zodoende krijgen studenten de mogelijkheid om krachten te bundelen en te leren van elkaar. Daarnaast biedt dit de praktijkorganisatie ruime mogelijkheden voor het uitvoeren van bestaande dienstverlening én eventuele aanvullende dienstverlening te ontwikkelen.
  • Er is sprake van bestaande agogische dienstverlening aan de doelgroep. Of er is sprake van een bestaand aanbod van activiteiten voor een specifieke doelgroep (denk aan inloopactiviteiten, bestaande programmering etc.).
  • De voorkeur gaat uit naar bepaalde vormen van groepswerk. Echter zijn individuele aanpakken/trajecten voor een bredere doelgroep ook mogelijk.
  • Studenten krijgen de mogelijkheid sociaal-culturele interventies te ontwerpen en organiseren voor de doelgroep.
  • Praktijkbegeleiding vanuit de praktijk is georganiseerd en vindt plaats op regelmatige (wekelijkse) basis. Begeleiding is gericht op verdieping van de ervaringen in de praktijk en gebeurt door een hbo-afgestudeerde professional met sociaal agogische achtergrond. De begeleider is werkzaam bij deze organisatie. In overleg met praktijkbureau kan van bovenstaand worden afgeweken.
  • De activiteiten en het contact met de doelgroep start vanaf september.

Criteria praktijkplaatsen profiel Zorg

  • De doelgroep kampt met meervoudige problematiek vanwege de kwetsbare positie die zij innemen in de maatschappij en de hulp die zij nodig hebben om zo zelfstandig mogelijk hun leven in te richten.
  • Voorkeur gaat uit naar organisaties die werken met doelgroepen binnen psychiatrie en verslaving, verstandelijk beperkten en ouderen.
  • Student wordt in staat gesteld om binnen alle segmenten te leren in de praktijk.
  • Praktijkbegeleiding vanuit de praktijk is georganiseerd en vindt plaats op regelmatige basis. Begeleiding is gericht op verdieping van de ervaringen in de praktijk en gebeurd door een hbo-afgestudeerde professional met Sociaal agogische en of pedagogische achtergrond. De begeleider is werkzaam bij deze organisatie.
  • In overleg met praktijkbureau kan van bovenstaand worden afgeweken.
  • De activiteiten en het contact met de doelgroep start vanaf september.

Criteria praktijkplaatsen profiel Jeugd

  • Er zijn minimaal 3 praktijkplekken bij de organisatie beschikbaar. Zodoende krijgen studenten de mogelijkheid om krachten te bundelen en te leren van elkaar (professionele leergemeenschappen). Daarnaast biedt dit de praktijkorganisatie ruime mogelijkheden voor het uitvoeren van bestaande hulpverlening én eventuele aanvullende hulpverlening te ontwikkelen.
  • Er is sprake van bestaande hulpverlening aan de doelgroep. Of er is sprake van een bestaand aanbod van activiteiten voor de doelgroep waar zorgen om zijn (denk aan inloopactiviteiten bij risicojongeren).
  • Doelgroep is in de leeftijd van 0-23 jaar en indien onderdeel van het aanbod met ouders en/of verzorgers. Iets oudere doelgroep tot en met 27 jaar is in overleg ook mogelijk.
  • Praktijkbegeleiding vanuit de praktijk is georganiseerd en vindt plaats op regelmatige basis. Begeleiding is gericht op verdieping van de ervaringen in de praktijk en gebeurt door een hbo-afgestudeerde professional met Sociaal agogische en of pedagogische achtergrond. De begeleider is werkzaam bij deze organisatie. In overleg met praktijkbureau kan van bovenstaande worden afgeweken.
  • De activiteiten en het contact met de doelgroep start direct vanaf september bij aanvang van het nieuwe studiejaar.
  • De student gaat door met het ontwikkelen van professionele vaardigheden, door in de praktijk taken op te pakken die horen bij het beroep Jeugd- en gezinsprofessional.