Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Stages

In de stage zijn leren en werken nauw met elkaar verbonden. Tijdens de stage doen studenten ervaring op die zij als toekomstige hbo-pedagoog en leraar pedagogiek in het werkveld kunnen gebruiken. De stage biedt kansen. Stagiaire, praktijkbegeleider en stagedocent vormen samen een team om die kansen te benutten.

Vrouwelijke student (Milou) typt op laptop

Pedagogiek

Wij hechten veel waarde aan het samenwerken met het pedagogisch werkveld. Stage is een ideale leermogelijkheid en dé plaats om beroepstaken te leren en studenten samen op te leiden tot pedagogische professionals. De opleiding Pedagogiek werkt hierbij met het Landelijk opleidings- en competentieprofiel hbo-bacheloropleiding Pedagogiek.

Voor de begeleiding van de stagiair is het uitgangspunt dat de praktijkbegeleider minimaal een hbo-opleiding Pedagogiek heeft of een soortgelijke hbo-opleiding heeft afgerond. Het is daarnaast mogelijk dat stagiairs uit jaar 1 en jaar 2 in hun taken begeleid worden door derdejaars studenten Pedagogiek, waarbij de eindverantwoordelijkheid voor het stagetraject en de beoordeling altijd bij een hbo-afgestudeerde praktijkbegeleider ligt.  

Studenten van jaar 2 en jaar 3 zijn zelf verantwoordelijk voor het vinden van een geschikte stageplek. De 1e-jaars studenten worden door het stagebureau geplaatst bij onze vaste samenwerkingspartners in Amsterdam. Studenten die in deeltijd bij ons studeren en al een baan hebben in het pedagogisch werkveld kunnen na goedkeuring van het stagebureau op de eigen werkplek stage lopen. 

Stage jaar 1

Wij hechten grote waarde aan het opleiden van onze studenten tot pedagogische professionals binnen de diversiteit van de context van ‘de Grote Stad’. Daarom lopen al onze studenten in het eerste studiejaar 1 dag stage in ‘de Grote Stad.’  Wij werken daarbij intensief samen met een aantal vaste pedagogische instellingen in Amsterdam.  

De 1e-jaars studenten starten begin oktober met hun stage en zullen door het stagebureau in september worden gekoppeld aan een instelling. De 1e-jaars stage omvat de periode van oktober tot en met juni van het studiejaar. De totale duur bedraagt 160 uur. De studenten lopen 5 uur per week stage. 

In de 1e-jaars stage staat het ervaring opdoen met begeleiden van kinderen en/of jongeren binnen een professionele context centraal. Tijdens de stage begeleidt de stagiair voor langere tijd kinderen/jongeren binnen de werkvelden van kinderopvang, onderwijs, huiswerkbegeleiding, en jeugd- en welzijnswerk. De taken die de student uitvoert op de stageplek worden in overleg met de praktijkbegeleider en de mentor vastgesteld. Daarnaast voert de student binnen de stage beroepsopdrachten uit die vanuit de opleiding worden aangeboden en ondersteund.

Stage jaar 2 

De 2e-jaars studenten gaan zelf actief op zoek naar vacatures van instellingen in onze vacaturebank OnStage. Zij starten begin september met hun stage. De 2e jaars stage omvat de periode van september tot en met juni. De totale duur bedraagt 320 uur en bestaat uit 1 dag stage in de week naar keuze op de stagedagen woensdag of donderdag.    

In het 2e stagejaar staat het ervaring opdoen met methodisch werken centraal. Het gaat hierbij om het bewust stappen zetten in de handelingen die je doet en deze stappen theoretisch en methodisch kunnen verantwoorden. Samen met de praktijkbegeleider worden de taken en werkzaamheden van de stagiaire vastgesteld. In de2e-jaars stage heeft de stagiair ondersteunende en begeleidende taken die gericht zijn op kinderen, jongeren, ouders en/of mede-opvoeders. Daarnaast voert de stagiair educatieve activiteiten uit, zoals een workshop of themabijeenkomst voor ouders, kinderen of mede-opvoeders.  

De student heeft vanuit de opleiding een observatieopdracht. Deze opdracht wordt binnen de stage-instelling stapsgewijs uitgevoerd en geëvalueerd in samenspraak met de praktijkbegeleider. 

Stage jaar 3 

De 3e-jaars studenten van de opleiding Pedagogiek gaan zelf actief op zoek naar een stageplaats binnen onze vacaturebank OnStage en starten in het 2e semester van het studiejaar met hun jaarstage. De 3e-jaars stage omvat de periode februari tot en met januari van het daaropvolgend studiejaar. Bij uitzondering is het voor studenten mogelijk om de jaarstage in september te beginnen. De 3e-jaars stage omvat een periode van 42 weken, 28 uur per week (maandag tot en met donderdag) bij een stage-instelling. Tijdens de stage voert de student vanuit de opleiding 3 relevantie beroepsopdrachten uit. Deze beroepsopdrachten vallen onder bovenstaande stage-uren.  

Studenten die in deeltijd bij ons studeren en al een baan hebben in het pedagogisch werkveld kunnen na goedkeuring van het stagebureau op de eigen werkplek stage lopen. 

De werkzaamheden en opdrachten van de 3e-jaars stagiairs vallen onder alle 3 kerntaken van de pedagoog: opgroeien en opvoeden ondersteunen, condities van opgroeien en opvoeden bevorderen en professionaliteit versterken.

Samen met de stage-instelling stelt de stagiair de werkzaamheden vast. We verwachten dat de werkzaamheden die de student uitvoert bij de stage-instelling van voldoende niveau zijn, dat wil zeggen dat de werkzaamheden vergelijkbaar moeten zijn met het toekomstige beroepsniveau van een beginnend hbo-pedagoog. Het doel van de stage is dat de student met zoveel mogelijk aspecten van het beroep ervaring op doet en inzicht krijgt in de organisatie en het functioneren van de stage-instelling als geheel. Door deze stage word de student voorbereid op het zelfstandig functioneren als professional in complexe situaties (systeemgericht en multidisciplinair) in het pedagogisch beroepenveld. We verwachten daarbij een steeds grotere mate van zelfstandigheid van de student tijdens de stage. 

Naast de werkzaamheden en taken die de student uitvoert op de stage worden er vanuit de opleiding 3 beroepsopdrachten gemaakt: 1 in de 1e helft van de stage en 2 in de 2e helft van de stage.

Samenwerken met het stagebureau

Het stagebureau Pedagogiek is verantwoordelijk voor het relatiebeheer en onderhoudt de contacten met de stage-instellingen die een vacature willen aanbieden aan een pedagogiek-student. Wij beantwoorden vragen en helpen u bij het plaatsen van een stagevacature in OnStage4Business. Op verzoek sturen wij een uitnodiging om een account aan te maken in OnStage4Business en de vacature te uploaden. Vervolgens wordt door ons gecontroleerd of de opdracht voldoet aan de richtlijnen van de opleiding.

De opleiding organiseert jaarlijks een Meet & Greet voor de praktijkbegeleiders om verdere toelichting te geven op de inhoud van de stages per studiejaar. Daarnaast organiseert de opleiding 2 keer per jaar een stagemarkt waar studenten kennis kunnen maken met organisaties van verschillende pedagogische werkvelden.  

Leraar Pedagogiek  

De studenten van jaar 1 starten in november met een stage. 1 dag per week wordt stagegelopen op een school in Amsterdam. In jaar 2 lopen studenten het gehele schooljaar 1 dag per week stage en in jaar 3 bouwt dit op naar het gehele schooljaar 2 dagen per week. Studenten lopen stage op een school in het voortgezet onderwijs of mbo. In jaar 4 starten studenten met de Leraar in Opleiding-stage, kortweg LiO, waarbij geleerd wordt zelfstandig als docent voor een groep te staan in het (v)mbo. Studenten lopen in jaar 4 gemiddeld 2,5 dag per week stage in een periode van minimaal 20 weken.

Studenten die in deeltijd bij ons studeren en al een baan hebben binnen in het onderwijs kunnen in overleg met de mentor op de eigen werkplek stage lopen. 

De voltijd Lerarenopleiding Pedagogiek (LOP) kent 2 uitstroomprofielen:   

  • Uitstroomprofiel 1: docent pedagogiek voor het mbo en v(s)o [4 jaar] 
  • Uitstroomprofiel 2: docent pedagogiek voor het mbo en v(s)o én docent voor een tweedegraads vak [4,5 jaar]

Studenten worden in de lerarenopleiding Pedagogiek opgeleidt tot maatschappelijk bewuste, didactisch vernieuwende en zelfsturende docenten. Docenten met een brede pedagogische basis, die een bijdrage leveren aan het versterken van eigenaarschap, kansengelijkheid en passend onderwijs voor iedere leerling/student. Vanuit de principes van breedvormend onderwijs(opent in nieuw venster) en inclusiviteit hebben deze docenten de focus op de hele leerling/student. Dit bewustzijn kunnen zij omzetten in doordacht en doorvoelt pedagogisch en didactisch handelen, waardoor zij alle leerlingen/studenten uit kunnen dagen en ondersteunen in hun ontwikkeling. Tevens kan de docent schoolbreed bijdragen aan student/leerlingbegeleiding en het creëren en stimuleren van een veilig pedagogisch klimaat. De docent is verder in staat om innovatief onderwijs te ontwikkelen in vak(overstijgende) gebieden.

Om bovenstaande te bereiken werkt het stagebureau Pedagogiek voor het werkplekleren samen met scholen die onze studenten een geschikte stageplek kunnen bieden. Wat als een geschikte stageplek wordt gedefinieerd en hoe wij samen op willen leiden wordt in dit het Profiel stagescholen voor de voltijd lerarenopleiding Pedagogiek toegelicht.

De lerarenopleiding Pedagogiek onderscheidt zich van andere lerarenopleidingen onder andere door een sterke focus op de pedagogische basis en het innoverend vermogen binnen de schoolcontext en de aandacht en ruimte die er is voor het stimuleren van autonomie en het nemen van regie over het eigen leerproces. Ook is er binnen de opleiding aandacht voor het ontwikkelen van een proactieve houding en communicatieve en organisatorische competenties, aangezien de studenten op de stagescholen met verschillende mensen, teams en afdelingen samen zullen werken. Een open en veilig leerklimaat voor studenten op zowel de HvA als de stageschool is hiervoor noodzakelijk.

In jaar 1 lopen de studenten vanaf november tot het einde van het schooljaar 1 dag stage op een school. Studenten uit jaar 2 lopen het gehele schooljaar 1 dag stage per week. Omdat wij in de 1e 2 jaren van de opleiding nauw samenwerken met de stagescholen en wij zoveel mogelijk samen opleiden, lopen onze studenten in deze 2 jaren alleen stage op scholen die zich bij ons hebben aangesloten. Zou je graag onderdeel willen worden van deze scholenpoule, neem dan contact op met Jacinta Molkenboer (l.c.molkenboer@hva.nl).  

Vanaf jaar 3 zoeken studenten zelf een stageplek. In jaar 3 lopen zij gedurende het hele schooljaar 2 dagen stage op een school. In jaar 4 is de stageduur van de LiO-stage afhankelijk van het profiel. Voor de enkele bevoegdheid lopen studenten minimaal 20 weken lang 3 dagen per week stage. Voor de dubbele bevoegdheid lopen studenten 1,5 jaar lang 2 dagen per week stage (in beide vakken). Voor de LiO-stage moeten studenten zelfstandig lesgeven en onderwijstaken uitvoeren.  

Leraar Pedagogiek deeltijd

De informatie over de stages van studenten die de opleiding Leraar Pedagogiek in deeltijdvariant volgen is nog niet bekend. Gedurende studiejaar 2024-2025 wordt de informatie hier gepubliceerd.