Stages
Leren in de praktijk wordt bij ons het werkplekleren genoemd. We zijn er dan ook trots op dat we dit samen met meer dan 250 scholen mogen doen. Al deze scholen maken onderdeel uit van onze opleidingsscholen. Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor het vinden van een stageschool. Natuurlijk helpen wij studenten daarbij. Stageplaats gevonden? Dan is de eerstvolgende stap dat studenten hun stage registeren in OnStage, zodat de tripartiete overeenkomst tussen de student, de stageschool én de HvA tot stand komt.
In de handleiding werkplekleren 2024-2025 vind je alle informatie over werkplekleren, de stagedagen per opleiding, het begeleiden en beoordelen en het portfolio.
Om de samenwerking tussen de HvA en de opleidingsscholen soepel te laten verlopen zijn er verschillende overlegorganen.
Werkplekleren tweedegraadsopleidingen voltijd en deeltijd
In ieder studiejaar maakt werkplekleren deel uit van het curriculum. Dit geldt voor zowel de voltijd- als de deeltijdopleidingen. Het verschil tussen deze 2 varianten is vooral zichtbaar in de organisatie van de opleidingen. Voltijdstudenten hebben per studiejaar een gemarkeerd aantal stagedagen. Deze stagedagen verschillen per studiejaar en per opleiding. Deeltijdstudenten maken individuele stage-afspraken met de school.
Studenten worden tijdens de stage begeleid door zowel de stageschool als door de HvA. Studenten houden tijdens hun stage een portfolio bij, waarin de relevantie documenten en de groei en competentie ontwikkeling in de stage bij wordt gehouden. De beoordeling bestaat uit een tussenevaluatie en een eindbeoordeling. Bij de tussenevaluatie worden de leerdoelen aan de hand van de startsituatie en de positie van de student gespiegeld aan het eindniveau, zodat de student beter weet waar tijdens de 2e helft van de stage aan gewerkt moet worden. De student en begeleider vullen het beoordelingsformulier samen in. De student organiseert aan het eind van de stage een beoordelingsgesprek en een eventueel lesbezoek door de werkplekbegeleider en instituutsopleider. De beoordeling bestaat uit een voorbereiding op de beoordeling, de beoordeling zelf en de registratie van de beoordeling.
Werkplekleren Ad Educatief Professional Beroepsonderwijs
Binnen de 2-jarige Ad Educatief Professional Beroepsonderwijs lopen studenten minimaal 1 dag per week stage. Een betaalde werkplek behoort ook tot de mogelijkheden. Studenten werken daar aan hun pedagogische, didactische, en professionele ontwikkeling. Dit doen zij binnen een onderwijsinstelling of een bedrijfsopleiding passend bij het uitstroomprofiel van de student. De Ad-opleiding kent 5 uitstroomprofielen: Horeca & Voeding, Gezondheidszorg & Welzijn, Technisch Beroepsonderwijs, BiNaSK en Economie.
Werkplekleren kopopleiding Tweedegraadsleraar
De kopopleiding is bedoeld voor studenten met een afgeronde hbo- of wo-bachelor die nauw verwant is aan een schoolvak en duurt 1 jaar. Studenten volgen onderwijskundige en pedagogisch-didactische vakken en vakdidactiek. Naast de opleiding volgt de student een intensief leerwerktraject, waarbij tenminste 2 dagen per week aanwezigheid op de opleidingsschool vereist is. In dit leerwerktraject is sprake van een groeimodel waarbij de student aan het einde van het schooljaar kan aantonen startbekwaam te zijn aan de hand van de bekwaamheidseisen die uitgangspunt zijn van de opleiding.
Werkplekleren Educatieve minor en minor Teaching Technology and Science
De Educatieve minor en de minor Teaching Technology and Science zijn bedoeld voor studenten van een vakbachelor (geen lerarenopleiding) die willen kennismaken met het beroepsonderwijs. Een afgeronde minor biedt de mogelijkheid om versneld een tweedegraads lerarenopleiding te volgen. Tijdens de minor lopen studenten 3 dagen per week stage op een opleidingsschool. Ze geven les en worden begeleid door de schoolopleider en werkplekbegeleider. De HvA-examinator beoordeelt aan de hand van de criteria die gehanteerd wordt bij de kopopleiding. Als het vereiste niveau (nog) niet wordt behaald, is afronding op een lager niveau mogelijk, met ruimte om dit in de vervolgstudie te verbeteren.
Werkplekleren in Teaching ICT
Teaching ICT wordt aangeboden aan studenten HBO-ICT die een carrière in het beroepsonderwijs overwegen, eventueel naast een baan in het bedrijfsleven. Het afronden van de onderwijslijn binnen Teaching ICT biedt de mogelijkheid versneld een tweedegraads lerarenopleiding te doorlopen.
Studenten die de onderwijslijn Teaching ICT volgen lopen gedurende een semester 2 dagen per week stage op een opleidingsschool. Daarbij voeren ze onderwijsactiviteiten uit, zoals het geven van (delen van) lessen. De schoolopleider speelt een belangrijke rol bij de begeleiding en beoordeling. Halverwege het 1e semester vindt er een tussenbeoordeling plaats. De tussen- en eindbeoordeling wordt verzorgd door de HvA-examinator/instituutsopleider.