Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Lab

Training for Excellence (T4X)

Dans lab

Dansers besteden veel tijd aan trainen, repeteren en optreden, vaak onder hoge druk. In het ‘T4X Living Lab Dans’ werken studenten, docenten en onderzoekers van de HvA, VU en de Academie voor Theater en Dans (ATD) samen om prestaties en gezondheid van dansers te verbeteren.

Elk jaar organiseert de ATD een dansscreening. Hiermee wordt de mentale en fysieke conditie van dansstudenten in kaart gebracht. Op basis van deze nulmeting stellen studenten en docenten persoonlijke doelen op. Via onderzoeks- en innovatieprojecten ontwikkelen docent-onderzoekers en studenten nieuwe kennis, tools en interventies om dansstudenten en -docenten te ondersteunen.

T4X dans lab

Voorbeelden producten ontwikkeld in co-creatie in Dans lab

  • Dansscreening testbatterij & follow-up
  • Vragenlijst naar mentale competenties bij dansers
  • Memory-game over mentale competenties
  • Werkboek zelfregulatie voor dansstudenten
  • Workshops over Training for Excellence in dans
  • Co-creatie kookworkshop ‘Koken met dansers!’

Voorbeelden van afstudeerprojecten

  • Screening and developing mental competencies in dance students (Britt de Kroon, stage VU).
  • Raising the barre: Developing psychological competencies in professional ballet students to perform under pressure (Puck van Ling, onderzoeksproject VU).
  • Nutrition project: Gezond leren presteren (Francis Sciarone & Stella Kuijpers onderzoeksproject HvA).
  • De ontwikkeling van een werkboek, gericht op zelfregulatie ten aanzien van de 9 mentale competenties, samen/voor de ATD en hun NBA-studenten (Brichel Holguin & Max Kater, onderzoeksproject HvA) .
  • Het perspectief van docenten en studenten van de Nationale Ballet Academie op zowel het screenen van mentale competenties als de implementatie daarvan in het onderwijs – een kwalitatieve studie (Marijn Langewouter & Emma Sierra Cortez, onderzoeksproject HvA).
  • Het perspectief van dansstudenten, docenten en artistieke leiding op het screenen van mentale competenties en de implementatie daarvan in het onderwijs (Juul Hagemeijer & Annemarijn Jaktoer, onderzoeksproject HvA).
  • Topniveau bereiken met slimme training: Gebruik van efficiënte leermethodes onder dansstudenten (Denise Barhorst & Lisanne van Osch, onderzoeksproject HvA).
  • Fysiek belastbare componenten binnen het curriculum Expanded Contemporary Dance onder eerstejaarsstudenten aan de Academie voor Theater en Dans (Piter Kool & Martijn Slooten, onderzoeksproject HvA).
  • Een kwalitatief onderzoek naar fysiek belastende componenten onder tweedejaarsstudenten van de opleiding Docent Dans aan de Academie voor Theater en Dans (Jelmer Dol & Jurriaan van Spronsen, onderzoeksproject HvA).

Kookworkshop - Cocreatie met T4X dans lab

Pre-Professional Dance Coaching

Het Pre-Professional Dance Coaching (PPDC) programma is speciaal ontwikkeld voor dansers van 15 t/m 18 jaar die van dansen hun carrière willen maken. Binnen dit programma worden dansers voorbereid op audities voor professionele dansopleidingen en geholpen om zowel fysiek als mentaal sterker en weerbaarder te worden.

E-book Hoe overleef ik... de danswereld

Droom jij van een danscarrière? Of twijfel je of een dansopleiding iets voor jou is? Dit e-book geeft je een kijkje in de danswereld, zodat je weet wat je te wachten staat.

Download E-book Hoe overleef ik... de danswereld(opent in nieuw venster)