Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Lab

Dynamische Schooldag

Meer bewegen op school

In dit living lab werken onderzoekers samen met een groep partners aan een Dynamische Schooldag. Hierbij wisselen kinderen zittend leren af met momenten om te bewegen. Een projectteam mobiliseert scholen om een eigen Dynamische Schooldag te ontwerpen, in te voeren en blijvend te gebruiken. Onderzoekers volgen op de deelnemende scholen hoe de aanpak wordt uitgevoerd en wat de effecten zijn op de leerlingen en leraren.

De Dynamische Schooldag is een schooldag waarin zittend leren regelmatig wordt afgewisseld met beweegmomenten. Het idee is om elke 30 tot 45 minuten het zitten te onderbreken met beweging, bijvoorbeeld tijdens een leswissel. Dit beweegmoment geeft leerlingen de kans om actief te bewegen en hun hoofd even leeg te maken.

Omdat veel kinderen te weinig bewegen, zorgen we ervoor dat de beweegmomenten tijdens schooltijd samen minstens 60 minuten duren (bij een rooster van 08.30 tot 14.00 uur). Zo ervaart ieder kind de voordelen van regelmatig bewegen én voldoet het aan de beweegrichtlijn.

Het plannen van een Dynamische Schooldag begint met het slim opnemen van beweegmomenten in het rooster. Denk aan de gymles, buitenspeelpauzes, korte bewegingstussendoortjes in de klas, een actieve start van de dag, de daily mile en andere activiteiten. Deze momenten wisselen het zittend leren af en maken de dag dynamisch en gezond.

Lees meer op dynamischeschooldag.nl(opent in nieuw venster)

 

Onderzoeksproject Dynamische Schooldag

Lees meer over onderzoeksproject Dynamische Schooldag

Contact

Mirka Janssen

Lector Bewegen in en om School

Mirka Janssen werkt sinds 2007 voor de HvA en is lector Bewegen in en om School, het kernlectoraat van de Academie voor Lichamelijke Opvoeding (ALO).