Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Wat we doen

Het CoE Urban Education werkt samen met professionals die zich inzetten voor kinderen en jongeren. Denk aan leraren, jongerenwerkers, jeugdbeschermers, pedagogen, beleidsmakers, jeugdcoaches, onderzoekers en studenten. Deze professionals weten het CoE Urban Education te vinden voor relevante informatie, bewezen expertise en praktische tools.

Maatschappelijke uitdagingen 

Onderwijs- en jeugdprofessionals die werkzaam zijn in grote steden als Amsterdam, opereren in een unieke omgeving: zij hebben te maken met een superdiverse populatie van kinderen en jongeren en groeiende ongelijkheden. De grootstedelijke context van leren en opgroeien, ook wel Urban Education genoemd, brengt dan ook complexe uitdagingen met zich mee. Met de juiste toerusting zijn professionals in staat om kinderen en jongeren te ondersteunen in hun ontwikkeling binnen een context van structurele beperkingen.

Het Centre of Expertise Urban Education (UE) richt zich op het toerusten van professionals voor deze maatschappelijke uitdagingen waar kinderen en jongeren mee geconfronteerd worden. Het CoE focust daarbij op:

  • het voeren van dialoog over controversiële onderwerpen
  • het opgroeien met zekerheden op de belangrijkste terreinen van het bestaan
  • ruimte en mogelijkheden om ‘verborgen’ kennisbronnen in te zetten.

Door deze verschillende aspecten van de persoonlijke en sociale ontwikkeling van kinderen en jongeren centraal te stellen wil het CoE Urban Education kansengelijkheid bevorderen. Hierbij ligt de nadruk op de rollen die jeugd- en educatieprofessionals kunnen spelen als vertegenwoordigers van een systeem dat ongelijke kansen biedt. Omdat kansengelijkheid geen eendimensionaal vraagstuk is, maar interdisciplinaire samenwerking vraagt tussen verschillende actoren en professionals, zoeken en stimuleren we steeds de verbinding tussen disciplines en professies. 

Uitgangspunten

  • UE is kennisgedreven, verbindt en verbreedt door kennis, praktijk en opleiding bij elkaar te brengen en is bezig met doorwerking van onderzoek en kennisverwerving. UE ontsluit inzichten uit onderzoek voor opleiding en praktijk in de vorm van concrete handreikingen en instrumenten, deelt actief kennis en verbindt praktijkkennis en kennis uit onderzoek aan elkaar.
  • UE werkt vanuit verbinding. Door verbinding met partners (professionals, docenten/opleiders, onderzoekers, kennisinstellingen, publieke en private partijen) zoekt UE antwoorden op urgente vragen en identificeert weer nieuwe vragen. Partners worden betrokken bij vraagarticulatie en als er projecten worden opgestart, is co-creatie het vertrekpunt. Zo voert UE samen met partners in co-creatie onderzoek en projecten uit rondom urgente vraagstukken.
  • UE werkt interprofessioneel en benadert vraagstukken vanuit verschillende disciplines. Daarbij is het vraagstuk leidend voor welke disciplines aan tafel zitten.
  • Het perspectief van kinderen en jongeren vormt het uitgangspunt van waaruit onderzoeken en activiteiten voortvloeien, met als doel het ondersteunen van hun agency en empowerment.

Programmalijnen Urban Education

De onderzoeksagenda is verdeeld in drie programmalijnen. Agenda en onderzoeksvragen komen tot stand in dialoog met de eigen opleidingen, het werkveld, belanghebbenden en kennisinstellingen. Jaarlijks herijken we de onderzoeksagenda.

Verborgen kennisbronnen

Deze kennisbronnen helpen kinderen en jongeren om hun plek in de wereld te vinden. Het blijft vaak een uitdaging voor professionals om deze kennisbronnen zichtbaar te maken en te benutten.

Lees meer over Verborgen kennisbronnen

Dialoog, polarisatie en controverse

Het is niet vanzelfsprekend dat kinderen en jongeren op een open manier met anderen over controversiële vraagstukken spreken. Als dat wel gebeurt, komen lang niet altijd verschillende perspectieven naar voren en is er lang niet altijd een moreel kader in die gesprekken aanwezig waarbij democratische waarden voorop staan.

Lees meer over Dialoog, polarisatie en controverse

Armoede en bestaanszekerheid

Als er armoede en bestaansonzekerheid speelt bij gezinnen, heeft dit een direct effect op de ontwikkeling en kansen van kinderen en jongeren. Jeugdprofessionals in het sociaal domein zetten zich, met wisselend succes, in om de bestaanszekerheid van gezinnen te verhogen. In deze programmalijn gaan we op zoek naar beperkingen, nieuwe denkwijzen en invloed die de professional wél heeft op het zorgen voor gelijke kansen voor kinderen en jongeren.

Lees meer over Armoede en bestaanszekerheid