Dialoog en controverse in het hoger onderwijs
3 februari 2025 - 31 oktober 2025

Dit onderzoek richt zich op hoe hbo’s en universiteiten studenten voorbereiden op het organiseren van dialoog over controversiële onderwerpen in een superdiverse samenleving. Het doel is professionals te ondersteunen in het voeren van constructieve dialoog in grootstedelijke contexten.
Werkwijze van het project
Dit onderzoek maakt gebruik van deskresearch en diepte-interviews met experts rondom de dialoog en controverse uit het veld van voornamelijk hoger onderwijs en wo-instelling. Het doel is inzicht te verkrijgen in hoe dialoog over controversiële onderwerpen in de klas wordt gevoerd, de rol van de docent hierin, het ophalen van best practices en welke barrières er zijn voor het effectief leren van deze vaardigheden.
Link met het onderwijs
Het project is een verkenning rondom hoe hbo’s en universiteiten hun studenten voorbereiden op het voeren van dialoog in diverse en superdiverse omgevingen en hoe professionals onderling van elkaar kunnen leren. Dit draagt bij aan de voorbereiding van toekomstige professionals op het werken met en binnen verschillende gemeenschappen in een maatschappelijke context.
Verwachte resultaten
- Inzichten over wat werkt in de praktijk van professionals.
- Oprichting van een netwerk van professionals en belanghebbenden in dialoogvoering.
- Gegevens en inzichten die op termijn in publicatievorm gedeeld zullen worden.
Projectteam
- Najat Bay
- Dominique Angel
- Hessel Nieuwelink
Betrokken lectoraat
Burgerschapsonderwijs(opent in nieuw venster)