Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Onderzoeksproject

Onderzoek Duurzaamheid in de les Nederlands

31 januari 2025 - 30 september 2025

Op veel middelbare scholen leeft het thema duurzaamheid. Komt het ook aan de orde in lessen Nederlands? Hoe besteden docenten Nederlands aandacht aan duurzaamheid? En wat is hun visie op de plaats die het thema in het schoolvak inneemt? Deze vragen staan in dit onderzoek centraal.

Werkwijze

Docenten Nederlands die in hun lessen tijd (willen) besteden aan het thema duurzaamheid vragen we een online vragenlijst in te vullen. Dit kost ongeveer 20 minuten. Daarna nemen we een verdiepend interview af bij docenten die op de vragenlijst hebben aangegeven dat ze daarvoor openstaan. Hiermee beogen we de praktijk van leren over duurzaamheid bij het vak Nederlands in kaart te brengen én erachter te komen wat de visie van docenten Nederlands op het thema duurzaamheid is. Op die manier ontstaat er een beeld van constanten en variabelen in duurzaamheidseducatie bij het vak Nederlands.

We zijn benieuwd hoe docenten Nederlands in hun lessen vormgeven aan leren voor duurzaamheid.

Dit onderzoek naar de praktijk van duurzaamheidseducatie bij het vak Nederlands en de visie van docenten op dat thema geeft docenten Nederlands een beeld van wat collega's doen met het thema, hoe zij dit inpassen in het curriculum en hoe zij aankijken tegen de plaats die het thema in het vak heeft en zou moeten hebben.  

Verwachte resultaten 

De resultaten worden verwerkt in een onderzoeksverslag, dat verschijnt op deze website. Op basis van het onderzoek wordt een artikel geschreven dat aangeboden zal worden voor publicatie in het Levende Talen Magazine of op het platform neerlandistiek.nl. Financieel is het onderzoek mogelijk gemaakt door een bijdrage vanuit het 'broedfonds’ van de Green Office van de HvA. 

Team  

  • Jan Willem van der Weij. Hij is docent-onderzoeker lerarenopleiding Nederlands (bachelor en master) en lid van de ‘klankbordgroep Duurzaamheid’ bij de lerarenopleidingen van de HvA. 
  • Ruben Fukkink, lector
  • Darina Huinck, coördinator duurzaamheid (Onderwijs en Opvoeding)