Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Onderzoeksproject

Re2Pack: de verpakking van de toekomst

1 september 2024 - 31 augustus 2029

Verpakkingen zijn bedoeld om voedselverspilling te voorkomen, maar zijn nu vaak ontworpen om na eenmalig gebruik weg te gooien. Dat is zonde, want door deze verspilling van materialen schieten we ons doel voorbij. Hoe kan het anders? In het project Re2Pack doet de Hogeschool van Amsterdam (HvA) onderzoek naar herbruikbare verpakkingen.

Onderzoek naar herbruikbare verpakkingen

‘Misschien wel het bekendste Nederlandse voorbeeld van een herbruikbare verpakking is de bierfles. Dit soort voorbeelden zouden we nog veel meer, en op veel grotere schaal moeten toepassen’, zegt HvA-hoofddocent en onderzoeker Kasper Lange.

In Re2Pack doet de HvA, samen met een groot aantal kennisinstellingen, bedrijven en overheid, onderzoek naar herbruikbare verpakkingen voor sauzen en zacht fruit, zoals aardbeien en blauwe bessen. ‘Met dit project kunnen we een enorme impact maken’, benadrukt Lange.

Impact herbruikbare verpakkingen

Lange verwijst naar de verpakkingsindustrie, die verantwoordelijk is voor 40 procent van de kunststoffen(opent in nieuw venster) die in Europa worden gebruikt. ‘Voor de productie hiervan is aardolie nodig, wat leidt tot de uitstoot van CO2 en daarmee opwarming van de aarde.’

Daarnaast levert de verpakkingssector de grootste bijdrage aan microplastics(opent in nieuw venster) in het milieu. Dit heeft schadelijke effecten op dieren, planten en de bodem, en vermoedelijk ook op mensen. Bovendien komt veel niet-gerecycled plastic terecht in de oceaan(opent in nieuw venster). Vogels, vissen, dolfijnen en zeehonden zien het vervolgens aan voor voedsel of raken erin verstrikt. Ook zijn er plasticdeeltjes aangetroffen in menselijk hersenweefsel(opent in nieuw venster).

Werkwijze

Re2Pack wil deze problemen aanpakken, door op grote schaal herbruikbare verpakkingen te introduceren. Het onderzoek richt zich op verschillende aspecten:

1. Nieuwe keten creëren

Om een nieuwe, herbruikbare product-verpakkingscombinatie te ontwikkelen, is het essentieel dat alle partijen in de keten meedoen, hun rol opnieuw bezien en eventueel nieuwe businessactiviteiten ontplooien om systemen voor herbruikbare verpakkingen te stimuleren. Van verpakkers en labelaars tot retailers en afwassers. Binnen Re2Pack is dat gelukt. Samen onderzoeken de partijen hoe ze de huidige keten kunnen doorbreken en nieuwe ketens kunnen ontwikkelen en opschalen voor herbruikbare verpakkingen.

2. Consument meenemen

Er is ook gedragsverandering bij consumenten nodig om te zorgen dat zij herbruikbare verpakkingen omarmen. Binnen Re2Pack wordt daarom onderzocht welke eisen en wensen consumenten hebben voor duurzame product-verpakkingscombinaties. Als dat bekend is, kan er gekeken worden welke oplossingen goed kunnen werken.

3. Nieuw ontwerp creëren

Het ontwerp van een herbruikbare verpakking moet niet alleen handig zijn voor gebruikers, maar ook voor partijen in de keten van levering. Denk aan de productie en houdbaarheid, maar ook aan de manier van innemen, schoonmaken of uitstallen in de supermarkt. Daarom gaan de partijen samen uitproberen wat wel en niet werkt. Uiteindelijk komen ze met een advies over welk ontwerp het beste werkt.

Verbinding wetenschap, onderwijs en praktijk

De HvA is binnen Re2Pack verantwoordelijk voor de verbinding tussen wetenschap, onderwijs en praktijk. Dit gebeurt onder meer door inzichten uit het project te verwerken in een toolkit. Ook ontwikkelt de HvA nieuwe onderwijsmodules op basis van de kennis die Re2Pack oplevert. De modules worden geïntegreerd in HvA-onderwijs, maar ook in een Massive Open Online Course voor professionals. Daarnaast worden studenten bij het onderzoek betrokken via diverse minoren, de master Urban Technology en in de Community of Practice Closing Urban Loops. Hierin werken ze samen met docenten en onderzoekers aan vraagstukken die bedrijven inbrengen.

Team

Partners en financiering

Het project wordt gefinancierd door de KIC-Missie call ‘Circulaire Economie: vertrouwen, gedrag en acceptatie’ van NWO en consortiumpartners. Deelnemende kennisinstellingen zijn de Hogeschool van Amsterdam, Wageningen Universiteit, TU Delft, Universiteit Utrecht en Universiteit Twente. Deelnemende bedrijven zijn Unilever, Hordijk, UPM Raflatac, IPP, Nestle, Plastic Pact, Swapbox en PLUS Supermarkten. Ook de Provincie Zuid-Holland, TNO, Milieu Centraal en het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken zijn partner.

Lectoraat Circulair Ontwerpen en Ondernemen

Re2Pack valt onder het lectoraat Circulair Ontwerpen en Ondernemen. Producten circulair ontwerpen en afgedankte producten en materialen zo hoogwaardig mogelijk hergebruiken. Dat is het vertrekpunt voor het lectoraat Circulair Ontwerpen en Ondernemen. Het lectoraat onderzoekt welke nieuwe manieren van ontwerpen, produceren en ondernemen je hiervoor het beste kunt inzetten.