Synergie
3 juni 2024 - 2 juni 2026
Het lectoraat Didactiek van de Bètavakken ontwikkelt, onder leiding van Bert Bredeweg en Marco Kragten, een digitale leeromgeving voor systeemdenken, gefinancierd door een RAAK Publiek subsidie en in samenwerking met scholen.
Het belang van systeemdenken in het onderwijs wordt breed erkend, vooral vanwege de complexe systemen waarmee leerlingen in vakken zoals biologie, natuurkunde, economie en aardrijkskunde te maken krijgen. Wanneer leerlingen beter inzicht krijgen in de algemene principes hoe systemen bij deze vakken werken, dan kunnen ze gerichter op zoek gaan naar oplossingen voor de vraagstukken die zij krijgen. “Het gebruik van computermodellen om systeemdenken te bevorderen is al lang als veelbelovend beschouwd, maar leerlingen ervaren moeilijkheden en hebben ondersteuning nodig bij het modelleren.”, legt hoofddocent en onderzoeker Marco Kragten uit. “Met behulp van onze software DynaLearn maken leerlingen kwalitatieve representaties van systemen. De leeromgeving die we gaan ontwikkelen geeft leerlingen feedback op de kwaliteit van hun representaties en het proces van samenwerken.”
Het onderzoek
De projectgroep meet vervolgens het effect van samenwerkend leren op de ontwikkeling van zowel systeemdenken als vakinhoudelijke kennis. Marco: “We verwachten dat het gezamenlijk maken van eigen representaties gunstig is voor het leren systeemdenken, omdat het actieve betrokkenheid en discussie in de groep bevordert. De docent wordt dus deels ontlast omdat de leeromgeving de ondersteuning biedt.” Het project sluit nauw aan bij de praktijkvraag, geeft invulling aan moderne onderwijsvormen en zorgt dat vaardigheden in systeemdenken expliciet worden getraind.
Team
- Marco Kragten
- Bert Bredeweg