Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Onderzoeksproject

Methodieken voor de buurtgerichte bibliotheek

1 april 2024 - 1 april 2026

De bibliotheek is tegenwoordig niet alleen een plek om boeken te lenen. Het is ook een plek waar mensen samen komen! De rol van de bieb en de buurten waarin ze staan veranderen. Welke nieuwe kennis, vaardigheden en tools hebben bibliotheekmedewerkers dus nodig om op een inclusieve manier buurtgericht te werken? In dit project wordt onderzocht en getest wat voor methodieken bibliotheekmedewerkers kunnen gebruiken om beter op de behoeften van hun gemeenschappen in te spelen. De KB Nationale Bibliotheek, heeft hierin een coördinerende rol. Ook wordt er samengewerkt met creatieve partners.

De rol van de bibliotheek is de afgelopen jaren veranderd van informatieverstrekker naar ontmoetingsplek. Een belangrijke ontwikkeling hierin is de opkomst van de ‘community library’: een bibliotheek met, voor, en door de buurt. Het werk van bibliotheekmedewerkers verandert daardoor ook. Het gaat niet alleen meer om boeken en informatie, maar ook om weten wat er speelt in de buurt en kunnen inspelen op wat bewoners nodig hebben van de bibliotheek. Dit project zal bibliotheekmedewerkers helpen hun nieuwe rol op inclusieve wijze vorm te geven.
 

Hier komt een quote

Van iemand

Iemand

Onderwijs
Dit project sluit aan bij het onderwijs op hogescholen doordat het bibliotheekmedewerkers via de PADRE-aanpak en co-creatie leert participatieve ontwerpmethoden toe te passen, een belangrijke vaardigheid in community-based learning. Studenten en professionals krijgen zo de kans om praktijkgericht onderzoek te doen en maatschappelijke vraagstukken op te lossen in samenwerking met bibliotheken en buurtbewoners. Daarnaast biedt het project een leeromgeving voor professionalisering, waarmee hogescholen bijdragen aan de versterking van de educatieve en maatschappelijke rol van bibliotheken.

Verwachte resultaten

Het doel van dit project is om bibliotheekmedewerkers een nieuw handelsperspectief te bieden: een perspectief dat niet alleen henzelf, maar ook hun gemeenschap ten goede komt. 

  • Een professionele empowerment matrix (online interactieve tool) waarmee bibliotheekmedewerkers kunnen testen hoe zij scoren op de benodigde elementen van een buurtgerichte bibliotheek;
  • Een toolbox met praktische hulpmiddelen om inclusief en buurtgericht te werken met de gemeenschappen die de bibliotheekmedewerkers bedienen. Zo kunnen bibliotheken hun maatschappelijk-educatieve rol en waarde in de samenleving versterken.

Team
Tamara Witschge
Münise Yavuz

Externe partners 

  • Hogeschool van Amsterdam
  • Hogeschool Inholland
  • Dutch Design Foundation
  • Bureau Ruimtekoers
  • Koninklijke Bibliotheek (KB, Nationale Bibliotheek)
  • Probiblio
  • FERS
  • Rijnbrink

Openbare Bibliotheken (OB’s):

  • Bibliotheek Salland
  • Bibliotheek Dalfsen
  • Bibliotheek Utrecht
  • Bibliotheek Gelderland Zuid