Het effect van bellen en berichten op de aanwezigheid en prestaties van studenten
1 maart 2024 - 1 september 2026

Aanwezigheid van studenten in de colleges in het hoger beroepsonderwijs is bij veel opleidingen sinds de coronapandemie gedaald. Omdat aanwezigheid een voorwaarde is voor interactief onderwijs waarbij studenten samenwerken, en omdat het de beste voorspeller is voor het halen van tentamens, zoeken opleidingen naar manieren om de aanwezigheid te verhogen.
De interventie
Het telefoongesprek en het bericht hebben beiden dezelfde boodschap: je wordt gemist als je er niet bent, bij deze beroepsopleiding is het (net als in het beroep waarvoor je wordt opgeleid) de norm dat je aanwezig bent, en weet dat we je kunnen helpen als er iets speelt (met verwijzing naar de coach, studentendecaan en adviseur).
Werkwijze project
Studenten worden op studentniveau willekeurig ingedeeld in vrij verschillende groepen (figuur 1). Het doel is hierbij enerzijds om te kunnen meten wat de impact is van bellen of berichten ten opzichte van geen extra behandeling, en anderzijds om vast te stellen hoe lang het zinvol is hier mee door te gaan door bij de berichtgroep ook te variëren hoe lang hier mee door gegaan wordt. De volledige methode(opent in nieuw venster) is gepreregistreerd en publiek toegankelijk.
Condition | First semester | Second semester | Third semester |
---|---|---|---|
A (25%) | Chat messages | Chat messages | Chat messages |
B (25%) | Phone call | Phone call | Phone call |
C (12,5%) | Chat messages | Chat messages | Business as usual |
D (12,5%) | Chat messages | Business as usual | Business as usual |
E (25%) | Business as usual | Business as usual | Business as usual |
Deelnemende opleidingen:
- Bedrijfskunde
- Lerarenopleiding Engels
- Lerarenopleiding Pedagogiek
- Human Resource Management
- Pedagogiek
Team
- Naim Asbaa (studieadviseur, Bedrijfskunde)
- Mila Buskermolen (coordinator Bedrijfskunde)
- Linda Chaudron (coordinator Lero Engels)
- Fransje Damen (coordinator Lero Pedagogiek)
- Dr. Izaak Dekker (projectleider / onderzoeker)
- Marlot van der Geld (coordinator Pedagogiek)
- Floor Hobbelen (coordinator HRM)
- Dr. Marrit Janabi (onderzoeker, hoofddocent Pedagogiek)
- Hillery Mau-Assam (studieadviseur HRM)
- Prof. dr. Martijn Meeter (onderzoeker VU)