Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Project

Herkenning als fundament

1 december 2024 - 31 december 2025

Hbo-docenten met een mbo-achtergrond spelen een cruciale rol in het creëren van herkenning en verbondenheid voor studenten die doorstromen uit het mbo, omdat zij hun uitdagingen uit eigen ervaring kennen.

Doordat de docenten zelf deze overstap hebben gemaakt, begrijpen zij vaak de unieke uitdagingen van studenten en fungeren ze als rolmodellen. Uit interviews met deelnemers van een traineeship voor startende docenten, blijkt dat zij herkenning bieden, wat studenten vertrouwen geeft in hun plek op het hbo. Daarnaast zetten zij hun eigen ervaringen en deskundigheid in om studenten te ondersteunen bij de overstap. Het creëren van een leeromgeving waarin studenten zich gezien, gewaardeerd en veilig voelen is van groot belang voor hun succes – een aspect waarin deze hbo-docenten een essentiële rol spelen. 

Kloof tussen leefwereld en onderwijs verkleinen

Ondanks de anekdotische verhalen over de meerwaarde van deze groep docenten, blijft het onduidelijk welke specifieke strategieën zij hanteren om herkenning en verbondenheid te bevorderen. Geïnspireerd door het Funds of Knowledge-framework en door middel van interviews met docenten, zal ons onderzoek trachten deze strategieën in kaart te brengen (Moll et al., 2006). Dit framework benadrukt de waarde van de vaak onbenutte kennis die jongeren uit gemarginaliseerde groepen meebrengen en hoe deze kan worden ingezet om de kloof tussen hun leefwereld en het onderwijs te verkleinen. In dit onderzoek verschuiven we de focus naar de docenten die studenten begeleiden, om inzicht te krijgen in hoe zij hun eigen 'verborgen' kennis inzetten om aan te sluiten bij die van de studenten. 

Werkwijze 

Voor dit onderzoek maken we gebruik van een kwalitatieve interviewmethode om diepgaande inzichten te verkrijgen in de pedagogische strategieën van docenten met een mbo-achtergrond. Tijdens de interviews richten we ons op het identificeren van pedagogische good practices die bijdragen aan herkenning, verbondenheid en studentsucces. Ons doel is om effectieve strategieën in kaart te brengen en deze te vertalen naar concrete aanbevelingen voor hbo-instellingen. 

Verwachte resultaten 

Dit onderzoek kan hbo-instellingen concrete input bieden die hen in staat stellen gerichte verbeteringen aan te brengen in hun aanpak ten aanzien van studenten die uit het mbo doorstromen en studentbinding in het algemeen. De beoogde inzichten kunnen bijdragen aan het vormgeven van effectievere ondersteuning, het vergroten van het gevoel van veiligheid en waardering, en het soepeler laten verlopen van de overgang van mbo naar hbo. Dit zou op zijn beurt kunnen helpen bij het verminderen van de uitval onder mbo-doorstromers.

Team 

  • Fadie Hanna 

  • Daphne Wiersema

  • Gladys Akom Ankobrey

Betrokken lectoraten

Meer informatie