Movewise
1 januari 2024 - 31 december 2025
Bewegen is cruciaal voor kinderen, maar motorische achterstanden nemen toe. Het onderzoeksproject MoveWise richt zich op betere samenwerking tussen gymleerkrachten en kinderfysiotherapeuten, zodat zij kinderen met een beweegachterstand optimaal kunnen ondersteunen.
Kinderen met een motorische achterstand hebben baat bij vroegtijdige screening, omdat factoren zoals bewegen, voeding, slaap en gezinsomstandigheden een rol spelen. Het lectoraat Bewegen in en om School ontwikkelde daarom de ondersteuningsroute Bewegen en Motoriek. Hierin werken gymleerkrachten, groepsleerkrachten, intern begeleiders, jeugdartsen, kinderfysiotherapeuten en kinderoefentherapeuten samen. Uit onderzoek blijkt echter dat de communicatie tussen professionals aan het begin (gymleerkracht) en einde (kindertherapeut) van de keten verbetering nodig heeft.
Ieder kind verdient het om gezond op te groeien. Daarom moeten professionals die met kinderen werken veel beter samenwerken. Want alleen dan kunnen zij elk kind optimaal ondersteunen.
Mirka Janssen
Lector
Doel
Het optimaliseren van ondersteuning voor kinderen met een motorische achterstand door een nauwe en gestructureerde samenwerking tussen de kindertherapeut en de gymleerkracht. Hierbij streeft het projectteam naar het creëren van een geïntegreerde aanpak die in de individuele behoeften van elk kind voorziet, de motorische vaardigheden verbetert en bijdraagt aan de algehele ontwikkeling van het kind.
Werkwijze
Bij de start van het project inventariseren onderzoekers wat de huidige werkwijze is rondom kinderen met een motorische achterstand. Dit doen zij vanuit het perspectief van de gymleerkracht en de kinder(fysio)therapeut. Waarom werken deze professionals onvoldoende samen en wat is volgens hen de gewenste eindsituatie? Vervolgens onderzoekt het projectteam kinderen met een ‘groene’, ‘oranje’ en ‘rode’ score op de 4-vaardighedenscan (motoriektest) uitgebreid op bewegen (kracht, conditie, motoriek), voeding, slaap en gezinsfactoren.
Daarna stellen onderzoekers een ‘basis set’ van kindertherapeutische testen en vragenlijsten samen waarmee professionals kinderen met een motorische bewegingsachterstand in kaart kunnen brengen. Op basis van deze basis set ontwikkelen onderzoekers een dashboard. Tot slot onderzoekt het projectteam in een pilot hoe kindertherapeuten het dashboard kunnen inzetten voor het vergroten van uniformiteit tussen hun vakgenoten en als rapportage-instrument richting gymleerkrachten.
Maatschappelijke impact
Het is belangrijk dat kinderen met een motorische achterstand op tijd worden gescreend. Daarom zorgt een verbeterde samenwerking tussen gymleerkracht en kinder(fysio)therapeut in de ondersteuningsroute Bewegen en Motoriek ervoor dat kinderen optimaal worden ondersteund.
Link met onderwijs
Dit project draagt bij aan het actualiseren van de curricula van de bacheloropleidingen ALO, Pabo-ALO, Fysiotherapie, Ergotherapie en Oefentherapie. Daarnaast ontwikkelt het projectteam nascholing voor professionals in het werkveld.
Verwachte resultaten
- Handvatten voor een goede samenwerking tussen kinder(fysio)therapeuten en gymleerkrachten bij het ondersteunen van kinderen met een motorische achterstand.
- Een dashboard met daarin een uniforme set aan kindertherapeutisch onderzoek bij kinderen met een motorische achterstand.
Team HvA
- Dayenne L’abée
- Lisanne de Koning
- Hemke van Doorn
- Kirsten Moll
- Mirka Janssen
Externe partners
- Lectoraat Kinderfysiotherapie (Hogeschool Utrecht)
- Het Kenniscentrum Sport en Bewegen
- Gemeente Amsterdam
- Koninklijke Vereniging Lichamelijke Opvoeding (KVLO)
- Nederlandse vereniging voor kinderfysiotherapie (NVFK)
- de Hoogstraat revalidatie
Lectoraat Bewegen in en om School
Dit project valt onder het lectoraat Bewegen in en om School. Meer weten?