Dynamische Schooldag
1 januari 2024 - 31 december 2027
40% van de kinderen beweegt dagelijks te weinig. In het project 'Dynamische Schooldag' werken onderzoekers samen om leren en bewegen te combineren. Dit verbetert niet alleen hun gezondheid, maar ook hun sociale en intellectuele ontwikkeling. Samen werken aan een actieve toekomst.
Bewegen heeft een bewezen positief effect op de ontwikkeling van kinderen, maar maakt nog te weinig deel uit van de schooldag. Meestal spelen kinderen slechts 2 keer per dag een kwartier buiten en hebben zij 2 keer per week gymles. Voor optimale voordelen moeten kinderen echter dagelijks minimaal een uur bewegen, verspreid over de (school)dag. Dit vraagt om een andere inrichting van de schooldag. Het projectteam werkt daarom samen met een landelijk consortium aan maatwerkoplossingen voor een Dynamische Schooldag.
Doel
Het doel van het project is om met verschillende scholen tot een Dynamische Schooldag op maat te komen. Daarnaast brengt het projectteam zowel het proces als de effecten van de Dynamische Schooldag in kaart.
Werkwijze
Het project bestaat uit 4 werkpakketten:
- Werkpakket 1: uitwerken van het concept Dynamische Schooldag
- Werkpakket 2: ontwerpen en implementeren van een Dynamische schooldag op maat
- Werkpakket 3: proces- en effectevaluatie van werkpakket 2
- Werkpakket 4: doorwerking en het beschikbaar maken van de opgedane kennis voor de scholen, opleiders en andere geïnteresseerden
Ik gun ieder kind een Dynamische Schooldag
Mirka Janssen
Lector Bewegen in en om School
Maatschappelijke impact
Tijdens de schooldag ligt over het algemeen de nadruk op cognitieve leerprestaties. Binnen dit project gaan schoolteams bewust aan de slag met het invoeren van een Dynamische Schooldag. Onderzoekers verwachten dat er hierdoor meer aandacht komt voor het welbevinden van leerlingen. Het projectteam streeft ernaar dat kinderen tijdens elke schooldag minimaal 1 uur bewegen waarbij het zittend leren regelmatig wordt afgewisseld met een beweegmoment.
Bijdrage onderwijs en onderzoek
Dit project draagt bij aan kennis over de inzet van bewegen tijdens de schooldag en aan kennis over het implementeren van een Dynamische Schooldag op maat. Vanuit een 3-jarig begeleidingstraject mobiliseert het projectteam scholen om een eigen Dynamische Schooldag te ontwerpen, in te voeren en te borgen. Tijdens het traject monitoren onderzoekers op de deelnemende scholen de mate van implementatie en de effecten van een Dynamische Schooldag op leerlingen en leerkrachten.
Verwachte resultaten
Diverse artikelen en tools waarmee schoolteams aan de slag kunnen om een Dynamische Schooldag voor hun school te ontwerpen en te implementeren.
Team HvA
- Kick Koenders
- Ilse Kat
- Joske Nauta
- Mandy Schweitzer
- Kirsten Moll
- Annemijn Berghuis
- Mirka Janssen
- Ron Oostdam
Externe partners
- Lectoraat Move to Be (Fontys Hogeschool)
- Bewegingsonderwijs en Jeugdsport (Hanze Hogeschool)
- 21 basisscholen
- University of Bradfort, Faculty of Health Studies
- Universitat de Vic, Facultatd’Educació, Traducció, Esports i Psicologia
- Gemeente Amsterdam
- Gemeente Eindhoven
- Gemeente Groningen
- KVLO
- Kenniscentrum Sport & Bewegen
- Alles in beweging
- Hoeymans Rekenen
- Doe Vrijdag
- Skills 2 Move
Keuzewaaier Bewegingstussendoortjes
Regelmatig bewegen zou een vanzelfsprekend onderdeel van de dag voor kinderen moeten zijn. Onderstaande keuzewaaier bewegingstussendoortjes geeft daar inspiratie voor.
Lectoraat Bewegen in en om School
Dit project valt onder het lectoraat Bewegen in en om School. Meer weten?