Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Project

Minds-On Taal

1 september 2023 - 31 augustus 2025

Bij Wetenschap & Technologie (W&T) in het basisonderwijs leren kinderen de wereld om hen heen begrijpen en onderzoeken. Taal speelt een sleutelrol in het begrijpen en verklaren van de waarnemingen en ervaringen.

Leerkrachten missen echter handvatten om W&T-onderwijs te realiseren. Hiertoe is er in het onderzoeksproject Minds-On(opent in nieuw venster) een didactisch instrument ontwikkeld met lessen waarin leerlingen experimenten opzetten en uitvoeren (hands-on) en daarnaast met een interactief diagram gestimuleerd worden hierover te redeneren (minds-on). Echter, uit de resultaten kwam naar voren dat leerlingen de bijbehorende vaktaal (vocabulaire van het kennisdomein) missen en slechts beperkt redeneervaardigheden kunnen toepassen. Leerkrachten geven aan de behoefte te hebben om taalonderwijs geïntegreerd aan te bieden met W&T onderwijs. De lessen zouden dus effectiever gemaakt kunnen worden door meer aandacht te besteden aan de integratie van taalvaardigheden in de W&T-lessen.

De taal van de natuurwetenschap

Het lectoraat Didactiek van de Bètavakken gaat onder leiding van lector Bert Bredeweg en associate lector Joanna Holt de Minds-On applicatie uitbreiden in het project Minds-On Taal. Het Minds-On didactisch instrument zal aangepast worden met nieuwe activiteiten, werkvormen en interacties vanuit de taaldidactiek met specifieke aandacht voor het aanleren van domein specifieke woorden en het ondersteunen van natuurwetenschappelijk redeneren. Tijdens de ontwerp- en evaluatiefasen zullen de lessen en interactieve diagrammen uitgeprobeerd worden in de groepen 7 en 8 op verschillende basisscholen in Amsterdam en omgeving. Hieruit opgedane inzichten zullen worden doorgevoerd in de volgende fase. Het onderzoek wordt gefinancierd met een RAAK Publiek subsidie van regieorgaan SIA.

Team: Bert Bredeweg, Joanna Holt, Tom van Eijck, Patricia Kruit, Anders Bouwer, Liz Dale, Ilham Bouisaghouane, Anne-Marijn Bruijn

Meer informatie:

  • Bert Bredeweg
  • Joanna Holt

Meer over het Minds-On project(opent in nieuw venster) 

Kijk voor meer informatie bij lectoraat Didactiek van de Bètavakken