Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Onderzoeksproject

Met een glimlach de gymles uit

1 september 2023 - 31 augustus 2025

jongetje in gymzaal in touwen HvA project Met een glimlacht de gymles uit

Via het bewegingsonderwijs bereiken vakleerkrachten alle kinderen, maar weten niet hoe hun lessen bijdragen aan plezier en beweeggedrag. Een duidelijk begrip en meetinstrument voor beweegplezier ontbreekt nog. Dit onderzoek helpt om gymlessen te verbeteren en kinderen levenslang actief te houden.

Tijdens dit project kijken onderzoekers naar de factoren het plezier van de kinderen beïnvloeden tijdens de gymles. Hoe laat je alle kinderen tijdens de gymles beweegplezier ervaren om een leven lang bewegen te bevorderen? Het projectteam voert het onderzoek uit met basisschoolkinderen uit groep 5 en 7.

Als kinderen plezier beleven aan de gymles, is de kans groot dat ze op latere leeftijd ook blijven bewegen. Of de glimlach van een kind daar een goede indicatie van is, zoeken we uit in dit project.

Mirka Janssen

Lector Bewegen in en om School

Werkwijze

Op 9 scholen zetten onderzoekers een vragenlijst uit voor het meten van de huidige plezierervaring en de factoren die eraan bijdragen. Daarna selecteren zij van iedere school op basis van beweegcompetentie twee leerlingen uit zowel groep 5 als 7 voor een semigestructureerd verdiepend interview. Op basis van deze uitkomsten ontwikkelen onderzoekers een conceptrapportage en infographic. Beiden bieden inzicht in de huidige ervaringen van leerlingen ten aanzien van beweegplezier in de gymles en de voor hen bepalende factoren.

Daarna ontwerpen vakleerkrachten samen met docent-onderzoekers een meetinstrument aan de hand van de Design Thinking methode. Vervolgens observeren onderzoekers het gedrag van leerkrachten die zij spiegelen aan eerdere uitkomsten. Tot slot brengt het projectteam alle inzichten bij elkaar in een overzicht met handvatten voor de vakleerkracht Bewegingsonderwijs.

Maatschappelijke impact

Het project draagt bij aan de maatschappelijke uitdagingen van de hbo-onderzoeksagenda. In het bijzonder uitdaging 1: ‘Hoe creëren we een gezonde en vitale samenleving?’

Bijdrage onderwijs en onderzoek

Het project draagt bij aan de complexe maatschappelijke vraagstukken die gaan over een leven lang bewegen en gezondheid. Het toepassen van de uitkomsten van dit project in het bewegingsonderwijs, geeft de vakleerkracht handvatten om ieder kind met meer plezier te laten deelnemen aan de gymles. Dit project maakt het inzichtelijker welke factoren van een gymles het plezier van kinderen beïnvloeden.

Het project sluit aan bij de Kennisagenda Sport en Bewegen met de focus op ‘een leven lang bewegen’. Hierin leggen onderzoekers de relatie tussen bewegen en gezondheidsvraagstukken en kaarten zij het belang aan van beweegprogramma’s op maat. Daarnaast levert dit onderzoek in preventieve zin een bijdrage aan de missies ‘Gezondheid’ en ‘Zorg uit het Missie gedreven Innovatiebeleid’, met name de centrale missie: ‘In 2040 leven alle Nederlanders tenminste 5 jaar langer in goede gezondheid, en zijn de gezondheidsverschillen tussen de laagste en hoogste sociaaleconomische groepen met 30% afgenomen’.

Verwachte resultaten/producten

  • Inzichtelijk maken welke factoren van een gymles het plezier van kinderen beïnvloeden.
  • Een instrument waarmee vakleerkrachten Bewegingsonderwijs het plezier van kinderen tijdens de gymles kunnen monitoren.
  • Programma’s/handvatten die de vakleerkracht Bewegingsonderwijs ondersteunen om ieder kind met meer plezier te laten deelnemen aan de gymles.

Betrokken lectoraten

  • Bewegen in en om school (HvA)
  • Bewegingsonderwijs en Jeugdsport (Hanze Hogeschool)
  • Bewegen, School en Sport (Windesheim)
  • Herkennen en Ontwikkelen Sporttalent (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen)
  • Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving (Haagse Hogeschool)
  • Move to Be (Fontys Sporthogeschool)

Projectteam HvA

  • Pim Schaatsenberg
  • Eva-Luca Pouwer
  • Lamyae Razza
  • Eline Flux
  • Mirka Janssen

Externe partners

  • De Mijlpaal, Amsterdam
  • Basisschool IPS, Almere
  • CBS Koning Willem Alexander, Uithuizen
  • OBS Brunwerd, Uithuizen
  • Basisschool de Flierefluiter, Almere
  • OBS de Springbok, Den Haag
  • OBS De Morskring, Leiden
  • KC Maaskopkes, Maastricht
  • KC Montessori Maastricht, Maastricht
  • Basisschool Compositie, Almere
  • OBS Juliana van Stolberg, Castricum
  • RK de Schelp, Uithuizen
  • Universum, Almere
  • Dalton Kindcentrum Helen Parkhurst, Den Haag
  • De Josephschool, Leiden
  • Suringarschool, Maastricht
  • KC Aloysius, Maastricht

Adviesgroep

  • KVLO: Koninklijke Vereniging voor Lichamelijke Opvoeding
  • ALO: Academie voor Lichamelijke Opvoeding
  • SLO: Stichting Leerplan Ontwikkeling
  • KCSB

Subsidiegever

  • SIA: RAAK-Publiek subsidie

Lectoraat Bewegen in en om School

Dit project valt onder het lectoraat Bewegen in en om School. Meer weten?

Bezoek website lectoraat Bewegen in en om School