De stadsdocent: onmisbare intermediair in de wijk
28 augustus 2023 - 16 februari 2026
De HvA vernieuwt interprofessioneel werkplekleren in Amsterdamse wijken. Stadsdocenten, studenten en partners werken in living labs aan innovaties. Het projectteam onderzoekt wat stadsdocenten nodig hebben om studenten optimaal te begeleiden en op te leiden.
Het behoud van gezondheid en welzijn is een grote maatschappelijke uitdaging. De toename van chronische aandoeningen en vergrijzing zorgt voor complexe zorgvragen en stijgende kosten. Grote steden hebben extra uitdagingen door kwetsbare inwoners, zoals mensen met psychische problemen, laaggeletterdheid, migratieachtergrond, werkloosheid en schulden. Studenten van de paramedische en verpleegkundige opleidingen van de HvA werken samen met docenten en bewoners in living labs aan innovatief praktijkonderzoek.
Waarom lesgeven binnen de schoolmuren als je studenten in de wijk kunt voorbereiden op de maatschappelijke uitdagingen van deze tijd?
Soemitro Poerbodipoero
Onderzoeker
Doel
Een onderwijsinnovatie voor het opleiden van studenten tot sensitieve, wendbare en participatieve zorgprofessionals. Centraal staat de ontwikkeling van ‘stadsdocenten’ die studenten coachen en begeleiden in de wijk.
Werkwijze
Het projectteam ontwikkelt een onderwijsinnovatie die bijdraagt aan de kwaliteit van leren in de praktijk en meer volume biedt aan begeleiding. Hierdoor kunnen meer studenten deelnemen aan deze vorm van werkplekleren. De living labs lenen zich goed voor het toepassen van Community Engaged Scholarship waarbij community-engaged teaching, research and service elkaar versterken.
Maatschappelijke impact
Met dit project borgen onderzoekers de betrokkenheid van wijkbewoners, leren stadsdocenten de principes van engaged scholarship en versterken zij het opleiden van wendbare en weerbare zorgprofessionals.
Bijdrage onderwijs en onderzoek
De wekelijkse aanwezigheid van stadsdocenten op locatie en de frequente intervisie tussen docenten van verschillende locaties, zorgt voor herhaling en evaluatie. Door het verplaatsen van de onderwijssetting van het klaslokaal naar de Amsterdamse wijken, wordt verandering van houding op het niveau van docent gestimuleerd en het profiel aangescherpt. De stadsdocent leert en ontwikkelt on-the-job en zit dicht op het leerproces van studenten. Binnen living labs bouwen docenten, studenten en bewoners samen aan een onderzoek-/leergemeenschap.
Verwachte resultaten/producten
- Een open-source online competentieprofiel en richtlijn voor stadsdocenten in zorg en welzijn.
- Duurzame scholing stadsdocent voor docent-onderzoekers met kennismodules, training on the job en intervisie.
- Presentaties die onderzoekers kunnen inzetten tijdens (inter)nationale congressen op het gebied van onderwijs, zorg, welzijn, health promotion en preventie. Bijvoorbeeld PREVENT: een SPRONG-groep van Hogeschool Utrecht (HU) en de HvA voor interprofessionele samenwerking op het gebied van preventie in de wijk.
- Aansluiting bij het Comenius Netwerk als mogelijkheid voor het delen van kennis over de ontwikkelde innovatie.
Projectteam HvA
- Soemitro Poerbodipoero
- Maaike FlinkenFlögel
- Jodie Witteveen
- Simone Andriessen
- Ciska van Ravenswaaij
Nieuwsberichten over project De Stadsdocent
- 16 juli 2024: Ciska van Ravenswaaij over haar stadsdocentschap bij Oefentherapie: leerroute IPZ
- 13 september 2024: Jodie Witteveen over haar stadsdocentschap bij Ergotherapie
- 4 november 2024: Simone Andriessen over haar stadsdocentschap Fysiotherapie
- 19 december 2024: Maaike Flinkenflögel over haar stadsdocentschap binnen Verpleegkunde
Lectoraat Ergotherapie - Participatie en Omgeving
Dit project valt onder het lectoraat Ergotherapie - Participatie en Omgeving. Meer weten?