Gaming op de sportvereniging
1 april 2022 - 31 december 2022
Hoe verbinden we esports met traditionele sporten? Den Bosch start een pilot om te onderzoeken hoe competitief gamen sportverenigingen kan activeren en versterken. De gemeente installeerde, samen met Techonomy en Kenniscentrum Sport en Bewegen, een gamewall in een sportclub. Hier worden gamemiddagen en toernooien georganiseerd om te zien of esports bijdragen aan sfeer, interactie en ledenbinding.
Esports binnen amateursportclubs komt in een stroomversnelling. Onze casestudie is de voorloper voor landelijk impactonderzoek naar esports. Onderzoek waar sportclubs, bonden, gemeenten, de industrie, en bovenal de (toekomstige) sporters van profiteren.
Paul Huiszoon
Onderzoeker
Doel
Het doel is om te bepalen welk effect de introductie van een esports-aanbod heeft op een traditionele sportvereniging.
Werkwijze
Het projectteam wilde aanvankelijk impactdata verzamelen bij meerdere sportclubs met een vragenlijst. Voor deze pilot meldde zich helaas slechts één vereniging aan. Hierdoor werd het project een casestudie bij deze vereniging. Door het beperkte gebruik van de gamewall heeft het HvA-projectteam de geplande monitoring-activiteiten geannuleerd. Na overleg met de gemeente Den Bosch en ZonMW werd besloten de monitoring-activiteiten te vervangen door een marktverkenning. Via een belronde onder lokale sportverenigingen werd de beeldvorming en het animo ten aanzien van gaming geïnventariseerd.
Bijdrage onderwijs en onderzoek
Dit onderzoek levert waardevolle inzichten over:
- De houding van sportverenigingen ten opzichte van gaming.
- Drempels en risico's voor de introductie van gaming.
Resultaten
De pilot in Den Bosch was een eerste stap, maar met slechts één deelnemende vereniging en beperkt gebruik van de gamewall is nog geen volwaardige verkenning van de mogelijkheden gedaan. De gamewall is aantrekkelijk, maar het gebruik is incidenteel en ongeorganiseerd, vergelijkbaar met een tafelvoetbalspel of dartboard. Zonder een structureel programma zijn ambities zoals ledenbinding of ledenwerving niet haalbaar. Een belronde onder 8 andere lokale sportverenigingen leverde voornamelijk negatieve reacties op over gaming in het clubhuis.
Advies
Start een effectmeting pas als het project volledig operationeel is. Bij de pilot in Den Bosch ging veel tijd zitten in het inrichten van de gamewall en het selecteren van een geschikte game.
Projectteam HvA
- Paul Huiszoon
- Pieter Verhoogt
Externe partners
- Gemeente Den Bosch
- Techonomy
- Kenniscentrum Sport & Bewegen
- OJC Rosmalen
Lectoraat Sport Management & Sport Business
Dit project valt onder het lectoraat Sport Management & Sport Business. Meer weten?