Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Onderzoeksproject

Duurzaam Kledinggedrag bij Consumenten

1 april 2022 - 31 januari 2023

Het project Duurzaam Kledinggedrag bij Consumenten is een vervolg op het eerdere Fast Fashion project dat in opdracht van de gemeente Almere door het lectoraat Psychologie voor een Duurzame Stad is uitgevoerd.

Om jongeren te stimuleren duurzamere kledingkeuzes te maken, zijn in het eerdere Fast Fashion project kansrijke interventies onderzocht en ontwikkeld.

Om inzicht te krijgen in de vragen over duurzaam kledinggedrag - die leven bij ondernemers, gemeenten, non-profitorganisaties en kledingbedrijven in de Metropoolregio Amsterdam die geïnteresseerd zijn in een duurzamere omgang met kleding – werden er in dit vervolgtraject (KIEM subsidie) netwerkgesprekken  gevoerd.

Daarnaast werden de eerder ontwikkelde interventies verder geëvalueerd om deze meer wetenschappelijk te onderbouwen en waar dit kon zijn deze verder ontwikkeld. Ook werden ervaringen met interventies binnen andere gemeenten/initiatieven, die tijdens de netwerkanalyse naar voren kwamen, gebruikt voor de verdere ontwikkeling van interventies.

De volgende interventies zijn ontwikkeld:

Kledingquiz

Een online kledingquiz over de milieu-impact van kleding. Deelnemers krijgen inzicht in de probleemurgentie (attitude) en wat zij er aan kunnen doen (self-efficacy). Om deelnemers tot actie aan te zetten, worden zij geconfronteerd met zelfgekozen waarden die vaak niet overeenkomen met gemaakte kledingkeuzes.

Doe de quiz!
(opent in nieuw venster)

Workshop Herontdek je kledingkast

In 3 workshops leerden deelnemers iets over de impact van kleding op mens en milieu. Ook leerden zij vaardigheden aan om duurzamere kledingkeuzes te kunnen maken. Via rolmodellen die over hun eigen relatie met kleding vertellen, leerden deelnemers meer over de probleemurgentie, aantrekkelijke alternatieven (attitude) en kregen zij handvatten om zelf iets te doen aan het probleem (invloed op self-efficacy).

Slow fashion challenge

Jongeren werden tijdens de online kledingchallenge uitgedaagd om 30 dagen lang geen nieuwe kleding te kopen! Ze kregen o.a. tips hoe ze beter kunnen omgaan met verleidingen (impulsgedrag), feedback over impact van hun gedrag (response efficacy) en tips en verhalen van rolmodellen (attitude). De kledingchallenge is uitgevoerd in samenwerking met advies- en campagnebureau Van Loof.

Netwerk

Er werd een netwerk opgebouwd met als doel duurzame gedragsverandering rondom kleding bij consumenten. In deze transitie wordt in het bijzonder gelet op de rol van het MKB en de gemeenten.

Het lectoraat Psychologie voor een Duurzame Stad van de Hogeschool van Amsterdam voerde gesprekken om ervaringen en (kennis)behoeften uit te wisselen. Deze legden de basis voor een beoogd vervolgonderzoek in de vorm van een uitgebreider projectvoorstel met hetzelfde onderwerp: Gedragsverandering gericht op duurzamere kledingkeuzes.