Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Onderzoeksproject

Preventieonderwijs met interprofessionalisering

1 maart 2022 - 1 maart 2025

Ontwikkelen preventieonderwijs met interprofessionalisering hva roken bier handen

Mensen met een lage sociaal-economische status (SES) ervaren vaak stress en psychische klachten, wat ongezonde leefstijl bevordert. Dit project ontwikkelt preventieonderwijs voor hbo- en wo-studenten, gericht op Bewegen, Roken, Alcoholgebruik, Voeding en Ontspanning (BRAVO).

Sociaal werkers in wijkteams komen vaak in contact met mensen die hulp zoeken voor financiële, emotionele of gezondheidsproblemen. Zorgprofessionals behandelen op hun beurt cliënten met sociale problemen. Bij sommige cliënten spelen leefstijlproblemen zoals beweging, roken, alcoholgebruik, voeding en ontspanning een rol. Hoe voorkom je dat gezondheidsproblemen verergeren en welke preventiemaatregelen bevorderen een gezondere leefstijl? Dit project onderzoekt hoe toekomstige professionals in zorg en sociaal werk tijdens hun opleiding versterkte preventiekennis en -vaardigheden ontwikkelen.

Een gezonder Nederland, de doelstelling van het Nationaal Preventieakkoord, is iets waar je niet tegen kunt zijn. Maar mensen motiveren en eventueel helpen om gezonder te leven, dat vraagt soms moed en durf van professionals. Het is lastig om thema’s te bespreken waar een cliënt eigenlijk niet in wil veranderen, zoals slechte drink- of eetgewoontes. Daarom willen we toekomstige zorgprofessionals en sociaal werkers handvatten geven.
Jannet de Jonge

Jannet de Jonge

Onderzoeker

Doel

Het opleveren van 3 onderwijsmodules gericht op selectieve, geïndiceerde, of zorggerelateerde preventie-interventies voor mensen met een verhoogd risico op gezondheidsproblemen. Deze interventies richten zich op het verbeteren van de 5 BRAVO-thema’s: Bewegen, Roken, Alcoholgebruik, Voeding en Ontspanning.

Werkwijze

Docent-onderzoekers van de betrokken opleidingen ontwikkelen in werkgroepen 3 modules:

  • Herkennen, bespreken en informeren: blended gesprekstrainingen.
  • Interveniëren: (domein- en instellingsoverstijgend) projectonderwijs.
  • Samenwerken: (door)ontwikkelen van een leerwerkplaats.

Maatschappelijke impact

Het bevorderen van interprofessionele samenwerking tussen zorgprofessionals en sociaal werkers en betere preventie bij kwetsbare mensen op het gebied van bewegen, roken, alcoholgebruik, voeding en ontspanning.

Link met onderwijs

De ontwikkelde onderwijsmodules zijn relevant voor álle praktijk- en onderwijspartijen die preventieonderwijs (voor kwetsbare mensen) aanbieden. Het draagt bij aan het vernieuwen van het preventieonderwijs.

Verwachte resultaten/producten

Onderstaande onderwijsmodules komen beschikbaar in een online omgeving en zijn geschikt voor de hbo-opleidingen Verpleegkunde, Ergotherapie, Social Work, Toegepaste Psychologie en de Master Developmental and Health Psychology (DHP).

  • Herkennen, bespreken en informeren: Communicatieonderwijs.
  • Interveniëren: Interventieonderwijs waar studenten van verschillende opleidingen in projectgroepen aan deelnemen.
  • Samenwerken: het ontwikkelen van een nieuwe leerwerkplaats waarin wo-studenten Psychologie samenwerken met hbo-studenten rondom de BRAVO-thema’s voor kwetsbare mensen.

Projectteam HvA

  • Jannet de Jonge

Externe partners

  • NHL Stenden - Nynke Boonstra: lector Zorg & Innovatie in de Psychiatrie, NHL Hogeschool
  • Fontys Hogeschool i.s.m. Tranzo Academische werkplaats verslaving Universiteit Tilburg - Herm Kisjes: behandelaar bij GGZ momentum en, docent aan Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid
  • Universiteit van Amsterdam - Helle Larsen: universitair docent Master Development and Health Psychology, UvA en Academic Director of the Summer Institute on Addiction, University of Amsterdam

Lectoraat Geïntegreerde Complexe Zorg

Dit project valt onder het lectoraat Geïntegreerde Complexe Zorg. Meer weten?

Bezoek website lectoraat Geïntegreerde Complexe Zorg