Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Onderzoeksproject

BRAVO in het onderwijs

1 februari 2022 - 1 februari 2025

BRAVO in het onderwijs: ontwikkeling van preventieonderwijs met interprofessionalisering wordcloud hva

Een ongezonde leefstijl en stress vragen om gerichte actie. Dit projectteam ontwikkelt innovatief lesmateriaal voor hbo- en wo-studenten. Zij leren hiermee leefstijlproblemen signaleren, bespreken en aanpakken. Op deze manier dragen ze bij aan een gezondere samenleving.

Leefstijlonderwijs verdient een vaste plek in zorg- en welzijnsopleidingen. Hiermee versterken we de rol van toekomstige zorgprofessionals.

Corine Latour

Lector Geïntegreerde Complexe Zorg

Dit BRAVO-project richt zich op 5 leefstijlthema’s:

  • Bewegen

  • Roken

  • Alcoholgebruik

  • Voeding

  • Ontspanning (BRAVO)

​​​​De Hogeschool van Amsterdam, NHL Stenden Hogeschool, Fontys en de Universiteit van Amsterdam ontwikkelen samen vernieuwende modules voor opleidingen zoals Verpleegkunde, Ergotherapie, Social Work en Toegepaste Psychologie.

Doel

Het ontwikkelen van 3 interprofessionele onderwijsmodules die zich richten op preventieve interventies voor risicogroepen. Deze modules helpen studenten om preventie rondom BRAVO-gedragingen effectief in hun toekomstige werk te integreren.

Werkwijze

In eerder onderzoek brachten onderzoekers het huidige BRAVO-onderwijs in kaart door middel van interviews met docenten en enquêtes. Daarnaast werden tijdens een mini-hackathon ideeën verzameld voor vernieuwd lesmateriaal. Hbo- en wo-docent-onderzoekers werkten vervolgens in teamverband aan innovatieve onderwijsmodules. Deze onderwijsmodules combineren praktijkervaring met theorie en hebben een interprofessionele aanpak, waardoor samenwerking tussen verschillende disciplines wordt gestimuleerd. Binnen dit project worden de modules uitvoerig getest door studenten, opleidingscommissies en experts.

Verwachte resultaten

Modulaire onderwijsmodules gericht op:

  • Integrale BRAVO-preventie
  • Monitoring van eigen leefstijlgedrag
  • Leefstijlcoaching

De ontwikkelde modules zijn flexibel inzetbaar in verschillende studiejaren en kunnen worden gebruikt in zowel online als blended onderwijsvormen. Via een online platform hebben studenten, docenten en professionals toegang tot al het lesmateriaal en aanvullende BRAVO-informatie. Dit maakt de modules breed toegankelijk en toepasbaar in diverse onderwijssettings.

Maatschappelijke impact

Door het thema leefstijl breed te integreren in opleidingen, worden toekomstige zorg- en welzijnsprofessionals beter uitgerust om leefstijlproblemen te herkennen en effectief aan te pakken. Daarnaast bevordert dit de samenwerking tussen disciplines, een essentiële factor voor het realiseren van succesvolle leefstijlveranderingen.

Link met onderwijs

Dit project legt de basis voor een kennisnetwerk dat via een online platform duurzame en evidence-based materialen beschikbaar stelt. Hiermee wordt hoogwaardige preventiekennis structureel verankerd in het hbo- en universitair onderwijs, wat bijdraagt aan de kwaliteit en effectiviteit van het onderwijs op dit gebied.

Projectteam HvA

  • Corine Latour
  • Jannet de Jonge
  • Mirrian Hilbink-Smolders

Externe partners

  • NHL Stenden Hogeschool
  • Fontys Hogeschool
  • Universiteit van Amsterdam (UvA)

Lectoraat Geïntegreerde Complexe Zorg

Dit project valt onder het lectoraat Geïntegreerde Complexe Zorg. Meer weten?

Bezoek website lectoraat Geïntegreerde Complexe Zorg